

گوگل با پرداخت 391.5 میلیون دلار با 40 دادستان ایالتی بر سر شیوه های ردیابی موقعیت مکانی خود موافقت کرد. این تسویه حساب نشان میدهد که گوگل کاربران خود را گمراه میکند که فکر کنند ردیابی موقعیت مکانی را غیرفعال کردهاند، حتی اگر این شرکت به جمعآوری اطلاعات درباره موقعیت مکانی آنها ادامه دهد. این تحقیقات، که بزرگترین توافقنامه حفظ حریم خصوصی مصرف کنندگان توسط دادستان کل است، به طور مشترک توسط اورگان و واشنگتن هدایت شد.
الن روزنبلوم، دادستان کل اورگان در بیانیهای گفت: سالها است که گوگل سود را بر حریم خصوصی کاربران خود اولویت داده است. «آنها حیله گر و فریبکار بوده اند. کاربران فکر میکردند که ویژگیهای ردیابی موقعیت مکانی گوگل را خاموش کردهاند، اما این شرکت به ضبط مخفیانه حرکات آنها و استفاده از آن اطلاعات برای تبلیغکنندگان ادامه داد.
گوگل در بیانیهای اعلام کرد که قبلاً برخی از شیوههای ردیابی مکان شرح داده شده در شهرک را بررسی و تصحیح کرده است.
یکی از سخنگویان گوگل در ایمیلی به TechCrunch گفت: «بر اساس پیشرفتهایی که در سالهای اخیر انجام دادهایم، این تحقیق را که بر اساس سیاستهای محصول قدیمی است که سالها پیش تغییر دادیم، حل کردیم.
به عنوان بخشی از تسویه حساب، گوگل موافقت کرد که از سال آینده اطلاعات خود را در مورد ردیابی موقعیت مکانی و کنترل های کاربر بهبود بخشد. این قرارداد از Google میخواهد که هر زمان که تنظیمات حساب مربوط به موقعیت مکانی را روشن یا خاموش میکنند، اطلاعات بیشتری را به کاربران نمایش دهد. اطلاعات کلیدی ردیابی موقعیت مکانی نیز نباید در آینده پنهان شود.
گوگل در یک پست وبلاگی اشاره کرد که “کنترل های جدیدی را ارائه می دهد که به کاربران امکان می دهد به راحتی تنظیمات موقعیت مکانی و فعالیت وب و برنامه خود را خاموش کنند و داده های گذشته خود را در یک جریان ساده حذف کنند.” این شرکت همچنین قصد دارد اطلاعات بیشتری را به صفحات کنترل فعالیت و داده ها و حریم خصوصی خود اضافه کند.
همراه با این تغییرات، گوگل یک مرکز اطلاعات جامع ایجاد خواهد کرد که تنظیمات کلیدی موقعیت مکانی را برجسته می کند. گوگل همچنین قصد دارد به کاربرانی که حسابهای جدید ایجاد میکنند، توضیح دقیقتری از فعالیت وب و برنامه و اطلاعاتی که شامل میشود ارائه دهد. این شرکت گفت که به حذف دادههای تاریخچه موقعیت مکانی برای کاربرانی که اخیراً دادههای تاریخچه موقعیت مکانی جدیدی را به حساب خود اضافه نکردهاند، ادامه خواهد داد.
روزنبلوم در بیانیه خبری گفت: «تا زمانی که قوانین جامع حریم خصوصی نداشته باشیم، شرکتها به جمعآوری مقادیر زیادی از دادههای شخصی ما برای اهداف بازاریابی با کنترلهای کمی ادامه خواهند داد.»
دادستان های کل پس از آن که گزارشی از آسوشیتدپرس در سال 2018 نشان داد که این شرکت در حال ضبط حرکات کاربران است، تحقیقات خود را از گوگل آغاز کردند، حتی زمانی که آنها به طور خاص به آن گفتند که این کار را نکند. این تحقیقات نشان داد که گوگل حداقل از سال 2014 با گمراه کردن کاربران در مورد شیوه های ردیابی موقعیت مکانی خود، قوانین ایالتی برای حمایت از مصرف کننده را نقض کرده است.
ماه گذشته، گوگل با پرداخت 85 میلیون دلار به ایالت آریزونا موافقت کرد تا یک دعوای قضایی جداگانه را حل و فصل کند که ادعا میکرد غول جستجو از کاربران با جمعآوری دادههای موقعیت مکانی بدون رضایت آنها کلاهبرداری کرده است. گوگل همچنین در حال حاضر با شکایتی از واشنگتن، تگزاس، ایالت واشنگتن و ایندیانا مواجه است. در این دادخواست ادعا شده است که گوگل کاربران را با جمع آوری داده های موقعیت مکانی آنها فریب داده است، حتی زمانی که آنها معتقد بودند این نوع ردیابی غیرفعال شده است.