
یک استارتآپ جدید میخواهد به رسانههای آنلاین کمک کند تا با تسهیل دسترسی کاربران به محتوای پولی بدون قفل شدن در چندین اشتراک، درآمد کسب کنند.
Zette که به عنوان بخشی از گروه Battlefield 200 در TC Disrupt این هفته نمایش داده شد، تلاش می کند به چیزی دست یابد که دیگران قبلاً آن را امتحان کرده اند. از زمان طلوع زمان (خوب، حداقل از زمان ظهور وب)، رسانه های دیجیتال به دنبال راه های جدیدی برای کسب درآمد بوده اند. در حالی که مسیر روزنامهها و مجلات سنتی برای کسب درآمد نسبتاً آسان بود، تا جایی که آنها برای یک محصول فیزیکی پول دریافت میکردند (معمولاً مملو از تبلیغات پولی است)، قلمرو آنلاین مجبور شد با مدلهای متعدد، از تبلیغات و رویدادها تا… به نظر می رسد بیشتر و بیشتر – دیوارهای پرداخت شده است.
اما در حالی که دیوارهای پرداخت وعده درآمد واضح و قابل پیش بینی را می دهند، مقیاس کردن آن در خارج از نشریات بزرگ مانند نیویورک تایمز، مدلی دشوار است. مردم ده ها اشتراک نمی خواهند (یا نمی توانند بپردازند)، اما این بدان معنا نیست که آنها تمایلی به پرداخت ندارند. چیزی برای دسترسی به مقالات جداگانه در صورت داشتن گزینه ای برای انجام این کار.
در حال حاضر سرویسهای مبتنی بر اشتراک مانند Apple News+ وجود دارد که داستانهای صدها نشریه را جمعآوری میکند، و جایگزینهای پرداخت به ازای هر مقاله مانند Blendle، که به انتشارات اجازه میدهد برای خواندن مقالههای یکبار مصرف، هزینههای خرد را دریافت کنند. Zette جایی در وسط قرار می گیرد و برای دسترسی به 30 مقاله از نشریات شریک خود، اشتراک ماهیانه 9.99 دلار را دریافت می کند، هرچند که در طرح های قیمت گذاری مختلفی نیز برای کسانی که به دنبال خرید اعتبار بیشتر هستند، می پردازد. با این حال، اگر کاربر از اعتبار خود در یک ماه معین استفاده نکند، به ماه بعد منتقل نمی شود – همه چیز بازنشانی می شود.
داستان تا اینجا
Zette در سال 2020 توسط خبرنگار سابق فوربس، Yehong Zhu در خارج از سانفرانسیسکو تأسیس شد و پس از جمع آوری حدود 1.7 میلیون دلار سرمایه اولیه در سال گذشته، این شرکت به طور رسمی در این هفته به صورت بتای خصوصی برای اعضای لیست انتظار وارد می شود، پیش از انتظارات عمومی در اوایل سال آینده. . تا کنون، Zette قراردادهایی با New Scientist، Forbes، McClatchy، Boone Newspapers و Haaretz بسته است و قصد دارد در سال آینده این قرارداد را با “صدها” دیگر افزایش دهد.
پس چگونه همه چیز کار می کند؟ خوب، کاربر یک افزونه مرورگر را دانلود و نصب میکند، برای یک حساب Zette و اشتراک ثبتنام میکند، و وقتی Zette یک دیوار پرداخت را در یک وبسایت شریک تشخیص میدهد، کاربر را دعوت میکند تا قفل مقاله را با پرداخت یک اعتبار باز کند.

زت در عمل اعتبار تصویر: داماد
این شرکت همچنین گفت که در حال بررسی این است که به کاربران اجازه دهد برخی از اعتبارات خود را حذف کنند، البته با محدودیت زمانی در زمان استفاده از آنها.
شاید نکته مهمی که در اینجا قابل ذکر است این باشد که برخلاف چیزی مانند Apple News+، به جای اینکه به عنوان یک جمعآور عمل کند، پیشنهاد Zette به ناشران این است که به آنها اجازه میدهد با توجه به اینکه محتوای آنها در وبسایت خودشان باقی میماند، ارتباط خود را با خوانندگان خود حفظ کنند.
زو گفت: «ناشران برخلاف اکوسیستم اپل نیوز، نمایش و پیام رسانی محتوای خود را کنترل می کنند. خوانندگان می توانند مقاله را از هر کجا باز کنند – توییتر، فیس بوک، گوگل، iMessage، Slack، خود وب سایت های خبری – و همچنان از Zette برای باز کردن قفل مقاله استفاده کنند.
Zette در ابتدا به طور انحصاری بر روی بازار ایالات متحده تمرکز خواهد کرد، اما آرزو دارد که در بازارهای بین المللی نیز عرضه شود.
ژو گفت: “ما یک شرکت آمریکایی هستیم که ابتدا بر خوانندگان آمریکایی تمرکز می کنیم.” ما در حال سرمایهگذاری هنگفتی در بازاریابی و رشد هستیم، بهویژه زمانی که نوبت به جذب خوانندگان جوانتر – Gen Z و نسل هزارهها میرسد.
مدل تجاری
شاید اشکالاتی در این نوع مدل وجود داشته باشد. مزیت اشتراک مستقیم یک پست این است که حتی اگر از همه چیز در مورد آن لذت نبرید، احتمالاً مقالاتی را خواهید یافت که دوست دارید. با یک مدل مبتنی بر اشتراک و پرداخت به ازای هر مقاله، نمیدانید قبل از اینکه اعتباری را به هدف اختصاص دهید، آن را دوست خواهید داشت یا خیر. همچنین، ممکن است در یک ماه معینی با 30 مقاله پولی که می خواهید بخوانید مواجه نشوید. بنابراین برای پرداخت ماهانه 10 دلار، ممکن است برخی از مشترکین ارزشی از آن دریافت نکنند.
برخی از عناصر مدل Blendle وجود دارد که منطقی تر است. فشار کمتری بر روی خواننده برای مصرف تعداد معینی از مقالههای ماهانه وجود دارد، زیرا بر اساس تراکنشهای کوچک تکی ساخته شده است – پول را در حساب خود قرار دهید و هر زمان که بخواهید از آن استفاده کنید. اما اگرچه این ممکن است یک مدل کاربرپسندتر باشد، اما لزوماً به نفع انتشارات یا شرکتی که پشت این فناوری قرار دارد، نیست. به گفته ژو، این نوع از مدل کسبوکار به سادگی «استفاده پراکنده به جای خوانندگان پایدار» را تشویق میکند، که در نهایت منجر به ریزش بیشتر و کسب درآمد ضعیف میشود.
ژو ادامه داد: ما همچنین معتقدیم که مصرف کنندگان تمایل دارند از تجربه ارزش گذاری دلار و سنت برای هر مقاله ای که می خواهند بخوانند لذت نبرند. “این باعث می شود آنها احساس “نیکلی و تیرگی” کنند. به همین دلیل، Zette از بازیهای ویدیویی الهام گرفت که در آن بستههای «سکههای مجازی» را از قبل برای خریدهای درونبرنامه میخرید: ما پول را با اعتبار جایگزین میکنیم تا مشتری را از احساس خرید دور کنیم. این باعث می شود هر تراکنش اصطکاک کم داشته باشد و همچنین شارژ کردن اعتبارات را در هر ماه آسان می کند. ما بر این باوریم که تجربهای شبیه به ریزتراکنشها در فرانتاند، درآمدهای تکرارشونده در باطن، بهترین هر دو جهان است.»
همچنین، در حالی که اشتراک اخبار سنتی مزایایی دارد – مانند توانایی خوانندگان برای مصرف همه چیز از ورزش گرفته تا سیاست در یک نشریه – همه مایل به خواندن جلد روزنامه برای پوشش نیستند.
ژو گفت: «اشتراکهای اخبار سنتی به خوبی به یک مخاطب خدمت میکنند: بسیاری از خوانندگان. «اینها خوانندگانی هستند که به اندازه کافی و اغلب به اندازه کافی از دیوارهای پرداخت بازدید می کنند تا تصمیم بگیرند که مشتریان پولی یک فروشگاه شوند. اکثر خوانندگان آنلاین خوانندگان سبکی هستند: آنها اخبار را مرور می کنند، آنها فقط می خواهند یک مقاله را در یک زمان بخوانند، بنابراین نمی توانند هزینه و ناراحتی یک اشتراک را توجیه کنند، آنها نسبتاً نام تجاری ناشناس هستند، آنها به قیمت حساس هستند و به تا حد زیادی، آنها به جای دریافت همه اخبار خود از یک نشریه، به دنبال محتوای متنوعی هستند.
علاوه بر افزونه مرورگر، Zette همچنین در حال کار بر روی یک برنامه تلفن همراه است که باید تا زمانی که Zette در اوایل سال 2023 برای عموم باز شود، آماده شود.
با این حال، در حال حاضر، Zette اعلام کرده است که دسترسی به درصد کمی از کاربران در لیست انتظار خود را آغاز کرده است، که تا پایان سال جاری دسترسی رایگان خواهند داشت، اگرچه در ازای آن وظیفه ارائه بازخورد به شرکت خواهند داشت. در مورد راه های بهبود محصول