
هدف یک استارتآپ جدید کمک به شرکتها برای ایجاد و استفاده از جوامع پیرامون محصولاتشان است و به آنها اجازه میدهد چندین ابزار متفاوت را دور بزنند و همه چیز را در یک پلتفرم مدیریت کنند.
Talkbase که در سال 2021 در جمهوری چک تأسیس شد، تنها چند هفته پیش به طور مخفیانه راه اندازی شد، با حمایت مالی 2 میلیون دلاری از ترکیبی از صندوق های چک و ایالات متحده، از جمله J&T Ventures، Credo Ventures، Mxv Capital و Plug & Play Tech Center. این شرکت مستقر در پراگ یکی از غرفهداران استارتآپ Battlefield 200 در TC Disrupt این هفته است و TechCrunch با هم بنیانگذاران صحبت کرد تا بفهمد Talkbase در مورد چیست و مشکلی که در تلاش برای حل آن است.
جامعه با محصول ملاقات می کند
در مورد استراتژیهای مختلفی که شرکتها برای رشد دنبال میکنند، مطالب زیادی نوشته شده است، از رویکردهای سنتی مانند بازاریابی مبتنی بر رهبری و فروش، گرفته تا آنچه که شاید یکی از واژههای رایج امروزی، رشد مبتنی بر محصول (PLG)، جایی که محصول انجام میدهد. خود فروش و اقتباس
با این حال، رشد تحت رهبری جامعه نیز یک رویکرد فزاینده محبوب برای هدایت کسب و کار جدید و تکراری به صورت ارگانیک است – اینجا جایی است که کاربران یک محصول به عنوان حامیان و یک شبکه پشتیبانی برای سایر مشتریان احتمالی عمل می کنند. رشد به رهبری جامعه در واقع ارتباط نزدیکی با رشد محصول محور دارد، به این ترتیب که کاربر ابتدا باید از وجود یک محصول آگاه شود و سپس متقاعد شود که ارزش بررسی کردن و باقی ماندن یک کاربر فعال را دارد. “جامعه” که این وظیفه را انجام می دهد می تواند هر چیزی باشد، از اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی و سایت های بررسی تا انجمن های اختصاصی مانند Stack Overflow، Reddit، Slack یا گروه های فیس بوک.
اگر شرکتها بتوانند این نوع کانالها را از طریق تعامل فعال مهار کنند و میلیونها نفر را وادار کنند که بر طبل محصولشان ضربه بزنند، میتوانند آرامش داشته باشند (کم و بیش) و به جای فروش، بر ساختن تمرکز کنند. همانطور که TechCrunch سال گذشته نوشت، از بسیاری جهات، مدیر ارشد جامعه، مدیر ارشد بازاریابی جدید است.
“من فکر می کنم از برخی جهات آنها [community-led growth and product-led growth] دست به دست هم دهید زیرا برای اینکه محصولی باشید و محصولی شگفت انگیز بسازید، واقعا باید با کاربران خود از نزدیک کار کنید.» و اگر می خواهید با آنها خوب کار کنید، جامعه ای را حول محصول خود می سازید.”

از بنیانگذاران Talkbase کلارا لوسرت و رومن نگوین اعتبار تصویر: TechCrunch
نمونههای زیادی از استارتآپها وجود دارد که به لطف رشد جامعه محور به غولهای چند میلیارد دلاری تبدیل شدهاند، از شرکتهای منبع باز تجاری مانند MongoDB (که در واقع دیگر منبع باز نیست) گرفته تا شرکتهای محبوب متمرکز بر خالق مانند Figma (در حال حاضر در فرآیند خرید توسط Adobe به مبلغ هنگفت 20 میلیارد دلار) و 40 میلیارد دلار Unicorn Canva که یکی از اولین مشتریان Talkbase است.
لوسرت گفت: رشد جامعه محور یکی از محبوب ترین کانال های رشد در فناوری است، اما هیچ پلتفرمی برای پشتیبانی از آن وجود ندارد. مدیران انجمن مسئول برنامههای رشد، استخدام یا حفظ هستند، اما بیشتر وقت خود را در Google Sheets، Airtable، فرمها و دیگر پلتفرمها صرف اجرای یک برنامه واحد میکنند.»
“برنامه” می تواند به معنای یک رویداد یک بار، مجموعه ای از محتوا (به عنوان مثال، نمایش های ویدئویی)، یا یک برنامه سفیر باشد که به طرفداران نام تجاری می آموزد که چگونه به بهترین شکل این کلمه را گسترش دهند. مدیران انجمن می توانند از هر تعداد پلتفرم برای مدیریت انجمن خود استفاده کنند، مانند Slack، Discord یا Hubspot، و اینجاست که Talkbase وارد معرکه می شود – ابزارهای مختلف مدیریت جامعه را به هم متصل می کند و همه چیز را زیر یک سقف قرار می دهد.
به عنوان مثال، Talkbase شامل مدیریت وظایف و ابزارهای همکاری مشابه Trello یا Asana است که به مدیران اجازه میدهد تا وظایف و تیمها را برای کار با هم بر روی برنامهها برای رعایت ضربالاجلها تعیین کنند.

پایگاه گفتگو: مدیریت وظایف اعتبار تصویر: Talkbase
در جاهای دیگر، Talkbase دارای ویژگیهایی برای ایجاد، مدیریت و زمانبندی رویدادها، مانند پشتیبانی از ثبت نام شرکتکنندگان و مدیریت ناظران یا سخنرانان است.
علاوه بر این، Talkbase ابزارهای مدیریت حمایتی را برای سفارشی سازی و پیگیری اهداف آنها و جمع آوری بازخورد در مورد پروژه های جدید بالقوه دارد. این همچنین می تواند برای شناسایی اعضای موجود جامعه (مثلاً در توییتر یا لینکدین) که قبلاً حامیان صریح یک محصول خاص هستند، استفاده شود و دسترسی شرکت ها و تعامل مستقیم با آنها را آسان تر می کند.

پایگاه گفتگو: برنامه سفیر
شایان ذکر است که تعدادی پلتفرم دیگر نیز وجود دارند که پول VC قابل توجهی را برای تقویت رشد جامعه برای شرکتهایی در هر اندازه جمع آوری کردهاند. Commsor اخیراً یک سری B 50 میلیون دلاری جمع آوری کرده است، در حالی که Common Room 52 میلیون دلار دریافت کرده است. در همین حال، Threado یک دور اولیه 3.1 میلیون دلاری کمی کمتر به دست آورد.
نادیده گرفتن شباهتهای میان Talkbase و این شرکتهای دیگر از نظر نحوه گردآوری رشتههای مختلف که یک «جامعه» را تشکیل میدهند، دشوار است. اما Talkbase میگوید که با گردآوری تمام عناصر مختلف که مجموعه ابزارهای یک مدیر جامعه را تشکیل میدهند، فراتر از مدیران فعلی حرکت میکند. در حالی که در حال حاضر بیشتر بر روی مدیریت رویدادها و سفیران شرکت متمرکز شده است، ویژگیهای بیشتری را به ترکیب اضافه میکند که تا حدی توسط دور اولیه سرمایهگذاری اخیر فعال شده است.
Talkbase در حال توسعه ابزارهایی برای جایگزینی ابزارهای نظرسنجی مانند Typeform است. CRM یا ابزارهای صفحه گسترده مانند Google Sheets یا Airtable. ابزارهای ارسال رویداد مانند Eventbrite. و حتی ابزارهای ارتباطی خارجی مانند Mailchimp – Losert گفت که در حال حاضر در حال توسعه ابزار خبرنامه خود هستند.
از نظر قیمتگذاری، این شرکت رسماً برنامههای مختلف خود را در این هفته معرفی کرد که از “رایگان” برای یک سطح پایه با محدودیت شروع میشود، تا 68 دلار در ماه برای طرح اولیه، و یک برنامه حرفهای که به زودی راهاندازی میشود و همه چیز را باز میکند. 680 دلار در ماه