

مهم ترین داراییای که شرکتهای در مراحل اولیه مالکیت معنوی آنها را دارند. اما حفاظت از مالکیت معنوی در حین جمعآوری سرمایه میتواند دشوار باشد، زیرا شرکتهای ریسکپذیری که به بررسی مواد محرمانه میپردازند، به طور معمول NDA را امضا نمیکنند، همانطور که در سایر صنایع رایج است، و متقاضیان اهرمی برای فشار آوردن به آنها ندارند.
شرکتهای مخاطرهآمیز اغلب در معاملات متعدد شرکت میکنند، بنابراین نیاز به حفاظت از مالکیت معنوی در هنگام جمعآوری سرمایه اولیه دور از نظر تئوری است. فرض کنید شرکت A یک صندوق متمرکز بر مراقبت های بهداشتی را برای تأمین مالی اولیه یا اولیه راه اندازی می کند و صندوق از سرمایه گذاری امتناع می کند. این صندوق بعداً پیشنهادی از شرکت B، یک شرکت بهداشت و درمان در فضای مشابه دریافت کرد و تصمیم گرفت این بار سرمایه گذاری کند.
از آنجایی که شرکت A و شرکت B کارهای مشابهی انجام می دهند، ممکن است صندوق تشویق شود تا برخی از ایده های شرکت A را در اختیار شرکت B قرار دهد. این امر شرکت A را با انتخاب دشوار مبارزه با رقیب در بازار یا در دادگاه روبرو می کند.
استارتآپها چه اقداماتی میتوانند برای محافظت از IP خود در حین جمعآوری سرمایه انجام دهند تا مانند شرکت A نشوند؟ در زیر یک نمای کلی از چشم انداز قانونی و همچنین چندین ملاحظات و استراتژی برای کاهش خطر سرقت IP ارائه شده است.
هنگامی که NDA یک گزینه واقع بینانه نیست، بهترین کاری که بنیانگذاران می توانند انجام دهند این است که تا حد امکان نشان دهند که مطالب تبلیغاتی به اشتراک گذاشته شده با سرمایه گذاران محرمانه است.
چه موادی محافظت می شود
همه مفاهیم توسعه یافته توسط استارت آپ ها از نظر قانونی محافظت نمی شوند، حتی اگر بنیانگذار آنها را محرمانه یا اختصاصی تلقی کند.
اسرار تجاری شناخته شده ترین دسته اطلاعاتی هستند که تحت حمایت قرار دارند. آنها تحت قوانین فدرال و بسیاری از قوانین ایالتی به عنوان «اطلاعات مالی، تجاری، علمی، فنی، اقتصادی یا مهندسی، از جمله مدلها، طرحها، مجموعهها، دستگاههای برنامهنویسی، فرمولها، طرحها، نمونههای اولیه، روشها، تکنیکها، فرآیندها» ملموس و نامشهود تعریف میشوند. رویه ها، برنامه ها یا کدها.’
اگرچه تعریف اسرار تجاری انواع مختلفی از اطلاعات را در بر می گیرد، اما این اطلاعات باید نسبتاً خاص باشد.
برخی از حوزه های قضایی، به ویژه نیویورک و کالیفرنیا، بیشتر از ایده های تجاری انتزاعی محافظت می کنند. به طور کلی، ایدههای کسبوکار استارتآپ در صورتی که در این حوزههای قضایی فعالیت داشته باشد یا درگیر فعالیتهای جمعآوری سرمایه باشد، محافظت میشود. در حالی که نیویورک به یک ایده تجاری برای “جدید” بودن نیاز دارد، کالیفرنیا اینطور نیست.