
در ماه های اخیرمکالمات پیرامون جوایز ایجادکننده NFT تغییر کرده است زیرا برخی از پلتفرمها پاداشهای جایگزینهای دیگر را کنار گذاشتهاند.
همه از آن راضی نیستند.
“هر پلتفرم حدود یک سال پیش حق امتیاز داشت.” الکس سالنیکوف، افسر ارشد استراتژی و یکی از بنیانگذاران بازار NFT Rarible به TechCrunch گفت. وی افزود: سپس نیم سال گذشت و برخی بازارها اجرای آنها را متوقف کردند.
حق امتیاز خالق در ابتدا به عنوان راهی برای پرداخت به هنرمندان برای کارهایشان در فروش اولیه و ثانویه به جامعه NFT معرفی شد. به طور کلی، پاداش تولیدکنندگان محتوا از 2.5٪ تا 10٪ قیمت خرید یک کالا است. سالنیکوف گفت که اکثر کارمزدها به طور متوسط حدود 5 درصد است.
الکس فلسریو، مدیر عامل بازار متمرکز بر هنر سولانا NFT Exchange.ART، به TechCrunch گفت: بیشتر درآمد اولیه برای سازندگان از فروش اولیه حاصل می شود، اما با گذشت زمان، فروش ثانویه می تواند درآمد آنها را از طریق حق امتیاز ایجاد کند. این آنها را موفق نگه میدارد و امرار معاش برای آنها بسیار مهم است.»
بیایید یکی از این راه ها را انتخاب کنیم و همه بازارهای NFT را پشت سر بگذاریم. ما با مبارزه برای سهم بازار به بازار فحش می دهیم.» الکس سالنیکوف یکی از بنیانگذاران راریبل
حق امتیازها و سازندگان پاداش، پایه و اساس ایجاد ارزش بلندمدت هستند، شیتی منگانیمدیر عامل استودیوی بازی سازی و توسعه web3 Find Satoshi Lab به TechCrunch گفت. خالقان و هنرمندان با پلتفرمهایی کار خواهند کرد که برای کارشان ارزش قائل هستند، بهرهبرداری از آنها را متوقف میکنند و بنابراین به آنها قدرت میدهند تا بهترین آثارشان را خلق کنند.»
Find Satoshi Lab روز سهشنبه بازار NFT چند زنجیرهای را راهاندازی کرد که پاداشها را اعمال میکند. منگانی گفت: «Web3 از بسیاری جهات برای حل چالشهایی که سازندگان با مؤسسات متمرکزی که اجازه پاداشهای منصفانه را نمیدهند، حل میکند. “[We] من دوست دارم به این اخلاق وفادار بمانم.
بهطور جداگانه، Exchange.ART روز چهارشنبه «استاندارد حفاظت از حق امتیاز» خود را راهاندازی کرد که حق امتیازی را بر فروش ثانویه NFT در پلتفرم خود اعمال میکند. این بدان معناست که مجموعههای جدید NFT در بازار خود میتوانند از استاندارد استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که سازندگان آنها بدون رضایت آنها در بازارها معامله نمیشوند.
فلسریو گفت: «ما اخیراً شاهد هستیم که پاداشها تحت فشار زیادی قرار گرفته است. ما شاهد بازارها، پروتکلهایی بودهایم که اساساً به خریداران و فروشندگان اجازه میدهد این هزینهها را دور بزنند، که این ماهیت غارتگرانه اکوسیستم NFT را در کل تقویت میکند، به ویژه در [profile picture] بازار.”