
خیلی زیاد بود سال پر حادثه فینتک در سال 2021 به خوبی از اوجها فاصله داشت و در حالی که سال 2022 عمدتاً در مورد بازنشانی محیط مالی بود، سال 2023 سال کالیبراسیون مجدد برای شرکتهای فینتک خواهد بود.
خبر خوب این است که شرکتهای بزرگ و شرکتهای متوسط بیش از هر زمان دیگری به تأثیر نهایی اهمیت میدهند. با کاهش رشد درآمد، صرفه جویی در هزینه و کارایی بسیار مهم می شود. شرکتهای بزرگتر احتمالاً تلاشهای نوآوری داخلی و سرمایهگذاریهای فناوری را که هسته اصلی کسبوکار نیستند، کاهش میدهند.
این در را برای شرکتهای فینتک باز میکند تا با حذف فرآیندهای دستی و صرفهجویی در هزینه مشتریان خود، پیشرفتهای واقعی را به خط نهایی ارائه دهند.
ابتدا، بیایید به بخش هایی که احتمالاً چالش برانگیزترین هستند نگاهی بیندازیم: وام دهندگان، غیربانک ها و شرکت های فین تک که به مشاغل کوچک و متوسط خدمات می دهند.
وام دهندگان آنلاین
وام دهی ضربه سختی خواهد خورد. وام دهندگان باید سه مشکل اصلی در بازار امروز را مدیریت کنند:
- افزایش سطح معوقات و کارمزدها.
- هزینه سرمایه بالاتر برای بدهی که صادر می کنند.
- به دلیل نرخ بهره بالاتر، تقاضای مشتری را کاهش می دهد.
بر این تمرکز کنید که چگونه فناوری می تواند مشکلات سخت را حل کند و در مورد یافتن جدیدترین فناوری های فین تک نگران نباشید.
مدیریت افزایش سطح بزهکاری و پرداختهای مشتریانی که پرداخت نمیکنند برای شرکتهای جدیدتر فینتک که کمتر از پنج سال است که در تجارت بودهاند دشوار خواهد بود. این شرکتهای جوانتر مدلهای کاملاً ساختهشدهای برای پیشبینی اینکه کدام مشتریان بیشتر احتمال دارد که پیشفرض شوند، ندارند.
مدیریت ریسک در دوران رکود می تواند وحشیانه باشد و وام دهندگان این را به شدت احساس خواهند کرد.
نئوبانک ها
نئوبانک با ارائه محصولات دیجیتالی بهتر و هزینه های کمتر، تجربه مشتریان بانک های سنتی را تغییر می دهد. در حالی که بازیگران بزرگ، مانند Chime، که مقادیر زیادی سرمایه جذب کرده اند، خوب خواهند بود، انتظار می رود شاهد ادغام در میان نئوبانک های کوچکتر باشیم.
واقعیت این است که بسیاری از نئوبانکها مشتریانی با میانگین مانده سپردههای کوچک دارند و سپردهها در بلندمدت برای مدلهای تجاری بانکها حیاتی هستند. نئوبانکها نیز قربانی کاهش هزینههای پایین دستی خواهند شد – اگر هر یک از مشتریان آنها قطع شود، بانکها شاهد کاهش جریان سپرده مستقیم خود خواهند بود.
خدمات فینتک به شرکتهای کوچک و متوسط
کسب و کارهای کوچک به احتمال زیاد در زمان رکود، مغازه خود را تعطیل می کنند. به نوبه خود، شرکتهای فینتک که به SMBها خدمات میدهند تا SMBهای بزرگتر و مشتریان شرکتی، بیشتر احتمال دارد SMBهای خود را از دست بدهند. به همین دلیل است که می بینید کسب و کارهایی مانند برکس از ارائه خدمات به SMB ها دور می شوند.
چه خبر
فرصتهای فینتک در سال 2023 در حوزههای «کسالتآور» مانند تقلب، رعایت قوانین، عملیات پرداخت، مالیات و زیرساختها هستند. مدیران مالی بیش از هر زمان دیگری بر روی تأثیر نهایی تمرکز خواهند داشت. شرکتهای فینتک که میتوانند بهبود قابلاندازهگیری در مجوز پرداخت و نرخهای تطبیق یا کاهش تقلب نشان دهند، میتوانند از رکود عبور کرده و رشد کنند.