
سال پر فراز و نشیب برای حمل و نقل کوچک، هم در حوزه مشترک و هم در حوزه خصوصی بود. همانطور که سال گذشته پیشبینی کرده بودیم، سال 2022 افزایش فروش دوچرخههای برقی، استفاده از اسکوترهای الکترونیکی هوشمندتر که میتوانند رفتار بد سواری را تشخیص دهند، و پایان سرمایهگذاری خطرپذیر برای شرکتهای اسکوتر و دوچرخه را به همراه داشت.
ما همچنین شاهد ادغام بیشتر در صنعت مشترک حمل و نقل کوچک بودهایم، دوچرخههای برقی و موتورسیکلتهای برقی شروع به ورود به شبکههای تحویل و تدارکات کردهاند، و چند ابتکار سیاست امیدوارکننده که ممکن است مردم را از خودروها خارج کرده و به اشکال کوچکتر تبدیل کند.
با سال 2022 در آینه دید عقب ما، اکنون میتوانیم ببینیم که چگونه فناوری، سیاست و افکار عمومی در سال 2023 روند حرکتهای کوچک را هدایت میکنند.
شرکت های دوچرخه برقی شروع به پیوستن به بازارهای عمومی خواهند کرد
Sondors، سازنده دوچرخه الکترونیکی، در اکتبر 2022 درخواست عرضه اولیه سهام کرده است. اگر و زمانی که شرکت سهامی عام شود، اولین شرکت دوچرخه الکترونیکی ایالات متحده خواهد بود که این کار را انجام می دهد. آیا سایر تولیدکنندگان دوچرخه برقی می توانند در سال 2023 و پس از آن از این روند پیروی کنند؟
جیمز گراس، یکی از بنیانگذاران صنایع Micromobility، به TechCrunch گفت: «بازارهای عمومی کمتر در مورد بزرگترین و بدترین فناوری هستند و بیشتر در مورد چیزی هستند که شاید سادهتر و سودآور باشد. شرکتهایی که در حال حاضر سهامی عام میشوند، شرکتهایی هستند که میتوانند جریان نقدی را نشان دهند.»
S-1 شرکت Sondors شرکتی را نشان داد که با ضرر خالص کار می کرد اما پتانسیل سودآور شدن را داشت. و برخلاف بسیاری از شرکتهای خودروهای برقی که در چند سال گذشته از طریق ادغام با هدف خاص به صورت عمومی شرکت کردهاند، Sondors در حال حاضر وسایل نقلیه میسازد و تحویل میدهد.
علاوه بر این، گراس حدس میزند که دوچرخههای راد پاور ممکن است در کنار بازارهای عمومی باشند. در ماه نوامبر، موسس مایک رادنباگ، از سمت مدیرعاملی کنارهگیری کرد و بهعنوان رئیس هیئت مدیره برگزیده شد و رئیس سابق سونی الکترونیکس و دایسون آمریکا را بر صندلی قدیمی خود نشاند. گراس گفت که این “شواهد بسیار قوی از محتمل ترین عرضه عمومی است.”
شرکتهای دوچرخهسواری بیشتر در بازارهای عمومی میتوانند به پیشبرد روایت حول دوچرخههای برقی که فروش بیشتری از خودروهای الکتریکی در آمریکا دارند کمک کنند.
گروس گفت: «بخشی از تبلیغات حرفهایسازی این دسته و گزارشهایی است که نشان میدهد تعداد بیشتری از این موارد ارائه میشود، شاید ما باید به آن توجه کنیم.
ادغام بیشتر در فضای میکروموبیلت مشترک
سال 2022 یک سال و نیم برای فضای میکروموبیلت مشترک بود و حداقل با یک خرید عمده شروع شد.
پس از خرید شعبه ایتالیایی Wind Mobility و استارت آپ اشتراک دوچرخه Nextbike، Tier Mobility مستقر در آلمان، Spin را از فورد موتور خریداری کرد. با هر خرید، دسترسی به بازار Tier در سرتاسر چشم انداز میکروموبیلت مشترک افزایش یافت. یکی دیگر از خریدهای قابل توجه در سال 2022، خرید چرخ ها توسط Helbiz در ماه اکتبر بود.
فراتر از ادغام و تملک، ادغام برای کسانی که به طور پیش فرض سود می برند یا کسانی که عقب مانده اند پدید آمده است. Bolt Mobility امسال کمی جای خود را داده است و آمده و رفته است و پرنده مجبور شد کمربند خود را چنان محکم ببندد که از چندین بازار ایالات متحده و همچنین سوئد، آلمان و نروژ خارج شد.
در عین حال، ما از Bird و Helbiz، دو شرکت عمومی میکروموبایل، دیدهایم که بازار سختی برای کسب سود است. و Tier، علیرغم ایجاد فشار قوی در ایالات متحده از طریق Spin، در واقع تصمیم گرفت از چندین بازار ایالات متحده خارج شود زیرا آنها سودآور نبودند.
پس چه کسی زنده خواهد ماند؟ استخر در حال کوچکتر شدن است، اما فکر می کنیم هنوز جا برای بریدگی وجود دارد. تنها چند اپراتور تا پایان سال 2023 باقی خواهند ماند و آنها در بازارهای خود بسیار عمیق خواهند شد.
شرکتهای مشترک شهرها را مجبور خواهند کرد مقررات بهتری اتخاذ کنند
یکی از دلایل اصلی شکست شرکتهای حملونقل کوچک این است که این یک مدل تجاری ناپایدار است. مطمئناً راههایی برای کاهش هزینههای سرمایه و افزایش سواری وجود دارد، اما اگر روابط اکثر اپراتورها با شهرها همچنان با خصومت همراه باشد، هیچ چیز کمکی به تبدیل درآمد به سود نخواهد کرد.
شرکت های مشترک شروع به فکر کردن کردند که سواران مشتریان هستند، در حالی که در واقع مشتریان آنها دولت ها بودند. بسیاری از شرکتها قبلاً به این درک رسیدهاند، اما هنوز در مرحله روابط با یکدیگر هستند. اپراتورها در تلاش برای راضی کردن شهرها و کسب مجوز در یک تصاحب زمین رقابتی تلاش کردند و در نتیجه اغلب خود را در بازارهای بیش از حد تنظیم شده یا تحت نظارت و با ضرر کار می کردند.
سال 2023 ممکن است سالی باشد که این شرکت ها قوانین اساسی را برای شهرها و RFP های پوچ آنها وضع می کنند تا در واقع شانس برنده شدن داشته باشند.
گروس گفت: “بیشتر حراج های اسکوتر آزمایشی یا حراج های یک یا دو ساله هستند.” بیشتر اوقات وقتی به دولت می فروشید، پروژه های پنج تا ده ساله را می فروشید. این ایده که ما قرار است با این پروژه های کوتاه شروع کنیم و ببینیم چگونه پیش می روند، خوب کار نمی کند. این یک ساختار بسیار دشوار برای سرمایه گذاری می کند.»
گروس ادامه داد: «تصور کنید که یک سال در یک حراجی هستید و اکنون شش فناوری جدید برای یک محصول می خواهند. “آیا این را پیش بینی کردید؟ آیا بودجه ای برای این کار دارید؟ واقعاً ساختن یک کسب و کار از این طریق بسیار دشوار است.
در گذشته، دولتها میدانستند که این شرکتها مدل رشدی را دنبال میکنند که با سرمایهگذاری خطرپذیر پشتیبانی میشود، بنابراین میتوانستند هر چیزی را که میخواهند بخواهند. اما اکنون که اپراتورها فعالانه از بازارهای بیسود خارج میشوند، باید دولتها را دفع کنند و از پر کردن RFP خودداری کنند، که منجر به موارد مشابه خواهد شد.
گرایش به سمت مالکیت
ما قبلاً می دانیم که مردم دوچرخه های الکترونیکی می خرند، و این درست است استقبال مینماید تا پایان سال 2023، فروش در آمریکای شمالی نسبت به سال 2021، 46 درصد افزایش یافته است.
اسکوترها – یک گزینه ارزانتر برای تحرک الکتریکی که میتوان آنها را تا کرد و از پلهها و در مترو بالا برد – در سال آینده شاهد افزایش فروش خواهیم بود. طبق مطالعه Future Market Insights، انتظار میرود بازار اسکوترهای الکترونیکی تاشو از 626.8 میلیون دلار در سال 2022 به 806.3 میلیون دلار در سال 2032 افزایش یابد. این رشد تا حدی به دلیل شرکتهای مشترک است که اسکوترها را وارد جریان اصلی میکنند. حالا اگر سوار یک اسکوتر الکترونیکی شوید، اینطور به نظر نمی رسید که خیلی احمقانه
همانطور که می بینیم اسکوترهای بیشتری برای مالکیت خصوصی به بازار می آیند، ما نیز شروع به دیدن اسکوترهای بهتر و ممتاز خواهیم کرد. به عنوان مثال، Taur یک اسکوتر جلویی میسازد که برای سواری سرگرمکننده و پایدار است (از تجربه میدانم) که در محدوده قیمتی 1500 دلار است. کارسون براون، یکی از بنیانگذاران Taur، به TechCrunch گفت که گرچه اسکوترهای Taur از قبل گران هستند، اما هزینه های خود را در چند ماه پرداخت می کنند و راحتی و ایمنی مورد نیاز مردم را برای استفاده روزمره به اسکوترها ارائه می دهند.
یارانه بیشتر در سطح محلی
در آوریل 2022، دفتر اقدام اقلیمی، انعطافپذیری و تابآوری دنور از طریق یک قرارداد 9 میلیون دلاری که توسط شورای شهر تصویب شد، بودجه یک برنامه تخفیف دوچرخه الکترونیکی را تامین کرد. این برنامه قرار بود تا سال 2024 مشوق های دوچرخه الکترونیکی را تأمین کند، اما در کمتر از شش ماه، Denverites تمام یارانه های موجود را درخواست کرد. را برنامه در سال 2023 به دلیل موفقیت وحشیانه اش باز می گردد.
در حالی که قانون کاهش تورم رئیس جمهور جو بایدن شامل مشوق های خرید خودروهای برقی، دوچرخه های الکترونیکی و سایر عوامل کوچک از زبان لایحه حذف شدند. این بدان معنا نیست که آینده ای برای یارانه دوچرخه های الکترونیکی در ایالات متحده وجود ندارد برنامه دنور می تواند و می تواند الگویی برای سایر شهرها و ایالت هایی باشد که به دنبال پیشبرد اهداف پایداری و ترغیب ساکنان به کنار گذاشتن خودروها هستند، و ما انتظار داریم که شاهد اجرای برنامه های تشویقی مشابه بیشتری در مقیاس انبوه باشیم. علاوه بر دنور، رود آیلند در حال حاضر یک برنامه یارانه ای برای دوچرخه های الکترونیکی در سراسر ایالت دارد و ایالت هایی مانند کالیفرنیا و کانکتیکات نیز روی برنامه خود کار می کنند.
سیستم های پیشرفته کمک راننده برای دوچرخه های شخصی
در سال 2022، اپراتورهای میکروموبیلت مشترک که ARAS را برای اسکوترها به کار میبرند، افزایش مییابد – سیستمهایی که به شناسایی و جلوگیری از سواری و پارک در کنار پیادهروی کمک میکنند. همان نوع فناوری به آرامی راه خود را به دوچرخههای الکترونیکی خصوصی باز میکند، زیرا صنعت به دنبال تبدیل شدن به دوچرخهسواران آینده است.
«همگرایی بزرگی در حال رخ دادن است که فناوری دوچرخه به سرعت در حال رسیدن به فناوری اتومبیل است. ویل وایت، یکی از بنیانگذاران Mapbox، ارائه دهنده نقشه آنلاین، به TechCrunch گفت: دوچرخه های متصل بیشتری هر روز به بازار می آیند. دوچرخهها در حال حاضر با ویژگیهای ADAS یکپارچه مانند رادار تشخیص خودروی عقب عرضه میشوند، اما این تازه آغاز راه است. به زودی شاهد فناوریهای بیشتری برای ایمن و راحت نگه داشتن رانندگان خواهیم بود، از جمله دوربینهای مجهز به هوش مصنوعی برای تشخیص خطرات و ناوبری هوشمندانهتر قدم به قدم که رانندگان را در راحتترین مسیر به دور از خطر راهنمایی میکند.
وایت گفت ایمنی و امنیت مهمترین نگرانی برای خریداران احتمالی دوچرخه الکترونیکی است. علاوه بر هشدارهای خطر جاده، ویژگیهایی مانند ناوبری برای جلوگیری از جادههای خطرناک و ردیابی دارایی برای جلوگیری از سارقان و فعال کردن بازیابی دوچرخههای دزدیده شده، به پذیرش بیشتر کمک میکند.