
من دوست دارم با استارتاپ هایی ملاقات کنم که تأثیر ملموسی روی کارخانه دارند. در حالی که شین رویکردی مبتنی بر داده را برای بهبود کارایی در تولید پوشاک اتخاذ می کند، پاکدورا در حال انجام کاری مشابه برای بسته بندی، از طراحی تا تولید است.
بسته بندی قدیمی و کاملاً دور از فناوری به نظر می رسد – و همینطور است، به همین دلیل است که هنوز رقبای زیادی برای Pacdora وجود ندارد. اما فرصت بسیار بزرگ است. در سال 2019، مک کینزی تخمین زد که صنعت بسته بندی جهانی به لطف ترکیبی از عواملی مانند رونق تجارت الکترونیک و تغییر انتظارات مصرف کنندگان، از مرز 1 تریلیون دلار فراتر رفته است. مهمتر از همه، این صنعتی است که برای اختلالات تکنولوژیکی آماده شده است.
چرخه عمر بسته بندی سنتی بسیار ناکارآمد است. یک تصویرگر ممکن است چندین روز طول بکشد تا طرح را بکشد و چند روز دیگر را صرف بحث با مشتری خود کند تا بتواند خط را نهایی کند – نمودار دوبعدی که چینها و برشها را برای یک جعبه سهبعدی مشخص میکند – فقط تا دیرتر از کارخانه به او گفته شود که اندازه گیری جمع آوری نشده است و رنگ ها و مواد درخواستی در دسترس نیستند. این رفت و برگشت ممکن است هفته ها طول بکشد تا نمونه اولیه به تولید برسد.
Xianfeng Wang، بنیانگذار و مدیر عامل Pacdora، به TechCrunch گفت: «این به این دلیل است که اکثر طراحان تجربه تولید واقعی ندارند و چیزهایی را می کشند که نمی توان از آنها در کارخانه استفاده کرد.
برای پر کردن شکاف بین طراحان و سازندگان، تیم Wang Pacdora را توسعه داد که مانند Canva به علاوه Figma برای بستهبندی است. این پلتفرم هزاران قالب بسته بندی را برای همه چیز از جعبه های حمل و نقل و کیسه های قهوه گرفته تا بطری های لوسیون و کیسه های ماست ارائه می دهد. با یک کلیک، طراحان می توانند بین یک خط دو بعدی و یک مدل رندر سه بعدی جابجا شوند. هر گونه تغییر ظاهری به طور خودکار در هر دو حالت اعمال می شود و طراحان را از چالش های رندر فضایی رها می کند.
به گفته وانگ، ایجاد قدرت تبدیل خودکار 2D-3D، الگوریتم اختصاصی Pacdora است که توسعه آن شش ماه طول کشید.
جنبه Figma پلتفرم به مشتری این امکان را می دهد که طرح را در زمان واقعی بررسی و نظر دهد و چرخه پروژه را بیشتر تسریع کند. ویژگی همکاری در نسخه چینی Pacdora در دسترس است و بعداً در پلتفرم بین المللی پشتیبانی شده توسط AWS عرضه خواهد شد.
بسته بندی نیز به عنوان آلوده کننده شناخته شده است. به اطراف خود نگاهی بیندازید و از میزان بسته بندی موجود، از بسته بندی حباب دار برای سفارش آمازون گرفته تا ظرف پلاستیکی حاوی کاپ کیک، غرق خواهید شد. این تنها بخش قابل مشاهده از زباله های تولید شده توسط صنعت است. بهطور سنتی، کارخانهها به دلیل هزینههای سربار اجرای یک ماشین چاپ، فقط سفارشهای بزرگ را میپذیرفتند – یعنی حداقل دهها هزار واحد. اگر حجم تولید خیلی کم باشد، دستگاه در بیشتر مواقع کار نمی کند و کارخانه با ضرر کار می کند.
وانگ خاطرنشان میکند: «بنابراین، بسیاری از مشتریان مجبورند دهها هزار واحد بستهبندی را سفارش دهند، حتی اگر میدانند نمیتوانند این تعداد محصول را بفروشند».
انعطاف ناپذیری تولید سنتی نمی تواند نیاز رو به رشد برای سفارشی سازی محصول را برآورده کند. بهعنوان مثال، سازندگان نوشیدنی به جای چسبیدن به همان ظاهر کلاسیک بطری، به طور فزایندهای همکاریهای تجاری یا بستهبندی فصلی را معرفی میکنند. اکنون برندها می خواهند به جای 10000 بسته استاندارد، 500 بسته سفارشی سفارش دهند. سرویس اصلی دیگر Pacdora رفع این اختلاف است.
وانگ میگوید: «زیبایی یک پلتفرم اینترنتی این است که میتوانیم انواع مشابهی از سفارشهای کمتعداد را با هم گروهبندی کنیم و یک سفارش دستهای را در یک کارخانه انجام دهیم. کارخانه ها هزینه های تولید را پایین نگه می دارند در حالی که برندها هزینه تولید انبوه را می پردازند و از از دست دادن موجودی جلوگیری می کنند.
پاکدورا خدمات چاپ خود را در چین راهاندازی کرد و طراحان را با تولیدکنندگان شخص ثالث مرتبط کرد و با راهاندازی خط تولید نمونههای اولیه خود دستهایش را کثیف کرد. ما می خواهیم کنترل کیفیت را تضمین کنیم. وانگ میگوید تنها پس از اینکه مشتری نمونه را تأیید کرد، سفارش را به کارخانهها میدهیم.
پلت فرم طراحی فریمیوم این شرکت، مشابه Canva، از حاشیه سود 80 درصدی برخوردار است. بخشی از کسب و کار زنجیره تامین آن، که برای تجمیع سفارشات کار می کند، دارای حاشیه راحت 40٪ در مقایسه با 10٪ برای تولید کنندگان سنتی است. Pacdora حدود 1.5 میلیون کاربر ثبت نام کرده است که انتظار می رود در سال جاری بیش از 10 میلیون یوان (1.37 میلیون دلار) درآمد داشته باشد. در ماه آگوست، این شرکت 8 میلیون دلار از سرمایه گذارانی از جمله Hearst Ventures، GGV Capital و Sequoia Capital China با ارزش 110 میلیون دلار جذب کرد. حدود 110 کارمند دارد که عمدتاً در چین مستقر هستند.
مانند بسیاری دیگر از استارتآپهای SaaS که در چین ایجاد شدهاند، Pacdora مشتاق گسترش به بازارهای بالغتر مانند ایالات متحده است. کسبوکارها در چین بهطور فزایندهای مایلند برای نرمافزاری که میتواند به کاهش هزینهها و افزایش درآمد کمک کند، پول بپردازند، اما بازار SaaS هنوز سالها عقب است. بر اساس گزارش Deloitte در نوامبر 2021، ضریب نفوذ SaaS ایالات متحده در چین تنها 28٪ است، در مقایسه با 58٪ در ایالات متحده.
رشد این استارت آپ در خارج از چین گویاست. چند ماه پس از راهاندازی نسخه بینالمللی پلتفرم طراحی خود، Pacdora 200000 تا 300000 دلار در ماه درآمد داشت و ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا بزرگترین بازارهای آن بودند. سه سال طول کشید تا شرکت به این سطح از درآمد در چین برسد.
اگرچه در حال حاضر خدمات تولیدی برای مشتریان خارج از کشور ارائه نمیکند، اما وانگ به دلیل مزیت قیمتی آشکار این کشور به آینده اتصال کارخانههای چینی با طراحان جهانی خوشبین است: همان جعبهای که یک یوان برای ساخت آن در چین هزینه دارد، میتواند به راحتی هفت قیمت داشته باشد. چند برابر یا یک دلار برای ساختن در آمریکا.