

در حالی که اداره رقابت و بازار بریتانیا (CMA) در حال بررسی خرید 68.7 میلیارد دلاری مایکروسافت از اکتیویژن بلیزارد است، مایکروسافت اخیراً در پرونده های موجود در CMA فاش کرد که قصد دارد یک “پلتفرم موبایل ایکس باکس” جدید ایجاد کند که شامل بازی های موبایلی از Activision و King باشد.
این تراکنش توانایی مایکروسافت را برای ایجاد یک فروشگاه بازی نسل بعدی که در طیف وسیعی از دستگاهها از جمله موبایل کار میکند، در نتیجه اضافه شدن محتوای Activision Blizzard افزایش میدهد.» ایکس باکس با تکیه بر جوامع موجود گیمرهای Activision Blizzard، به دنبال گسترش فروشگاه Xbox به دستگاه های تلفن همراه است و گیمرها را به یک پلتفرم جدید موبایل ایکس باکس جذب می کند.» این شرکت در پرونده های خود نوشت.
بازیهای موبایلی از محبوبترین دانلودهای فروشگاه اپلیکیشن هستند، بنابراین جای تعجب نیست که مایکروسافت بخواهد در این اکشن وارد شود. نموداری در سایت خرید اکتیویژن بلیزارد مایکروسافت نشان می دهد که ارزش بازار بازی های موبایل در سال 2020 85 میلیارد دلار بوده است.
مایکروسافت در پرونده های خود با CMA اضافه کرد: “درآمد بازی های موبایل از بخش King و عناوینی مانند Call of Duty: Mobile و همچنین درآمد جانبی، بیش از نیمی از درآمد Activision Blizzard را در نیمه اول سال 2022 به خود اختصاص داده است. “”
به نظر می رسد معامله اکتیویژن بلیزارد پاسخ مایکروسافت به تقویت حضور خود در بازی های موبایلی و رقابت با رقبای گوگل و اپل باشد.
با این حال، رقابت با غول های فناوری کار آسانی نخواهد بود. یک مطالعه بازی توسط data.ai و IDC نشان داد که در سه ماهه اول سال 2022، مصرف کنندگان بیش از 1.6 میلیارد دلار در هفته برای بازی های تلفن همراه در فروشگاه App و Google Play Store خرج کردند.
با این حال، انتقال کاربران از فروشگاه گوگل پلی و اپ استور به دستگاه های تلفن همراه نیاز به تغییر عمده ای در رفتار مصرف کننده دارد. مایکروسافت امیدوار است که با ارائه محتوای شناخته شده و محبوب، گیمرها تمایل بیشتری به امتحان چیزهای جدید داشته باشند.
در ماه آگوست، پلی استیشن سونی از خرید استودیو بازی سازی Savage خبر داد. رقیب ایکسباکس گفت که توسعهدهنده بازیهای موبایل به بخش جدید موبایل خود، استودیو پلیاستیشن، میپیوندد تا به تلاشهای خود در زمینه بازیهای موبایل کمک کند.
یکی دیگر از رقبای کوچکتر دیگر در فضای بازی های موبایلی، غول جریان سازی Netflix است. این شرکت اخیرا دو استودیوی بازی سازی جدید در کالیفرنیا و فنلاند را معرفی کرد. با این حال، برای جذب گیمرها تلاش می کند. گزارش اخیر نشان می دهد که کمتر از 1 درصد از مشترکین آن بازی های تلفن همراه را در نتفلیکس انجام می دهند.