
پرزیدنت بایدن مقاله ای را دیروز در وال استریت ژورنال منتشر کرد که در آن شرکت فناوری بزرگ خاطرنشان کرد که دولت او – در واقع کار می کند – تا بدترین سوء استفاده های خود را مهار کند. اما این “اصول کلی برای اصلاح” بسیار آشنا به نظر می رسد.
ارزیابی با تشکر از بخش فناوری برای کار سختش (و البته سهم آن در تولید ناخالص داخلی) آغاز می شود و بلافاصله به محکوم کردن شکار کودکان و افراد آسیب پذیر ادامه می دهد.
من نگران این هستم که چگونه برخی در صنعت در حال جمعآوری، اشتراکگذاری و استفاده از شخصیترین دادههای ما، تعمیق افراطگرایی و قطبیسازی در کشور ما، تغییر شرایط اقتصاد ما، نقض حقوق مدنی زنان و اقلیتها و حتی قرار دادن فرزندان ما هستند. در خطر است.” رئیس جمهور نوشت.
او به سه حوزه اصلی اشاره می کند که دولت فدرال باید در آن قدم بگذارد: حریم خصوصی، پاسخگویی الگوریتمی و رقابت.
در مورد حریم خصوصی، او نگران است که شرکتها «دادههای بسیار شخصی را جمعآوری، استفاده و به اشتراک میگذارند»، عمدتاً برای هدف قرار دادن تبلیغات. او می گوید کاخ سفید “در حال توسعه قوانین جدید حریم خصوصی داده های تجاری است.” خوب! این صنعت سال ها خواستار قوانین فدرال شده است – البته به این دلیل که آنها قوانین کالیفرنیا را دوست نداشتند، اما مطمئناً آن را می خواستند. آنها مدتها و بسیار دیر شده بود – برای همیشه طول میکشد تا بفهمند و سپس به دهها پرونده قضایی منجر شوند که خطوط ظریفتر آنها را مشخص میکند، همانطور که در تلاشهای GDPR اتحادیه اروپا دیدیم.
ما شاهد آمدن و رفتن لوایح حفظ حریم خصوصی بودهایم، اما مانند هر چیز دیگری، قربانی سیاستهای حزبی میشوند و بعید به نظر میرسد که تغییر کند. اما حداقل ما در حال دریافت یک نگاه اجمالی از چالش های پیش روی قانون حمایت از مصرف کننده کالیفرنیا و سایر تلاش های ایالتی هستیم. و کمیسیون تجارت فدرال نیز ممکن است در حال آماده شدن برای پذیرش خود باشد.
موضوع دوم این است که فناوریها باید «مسئولیت محتوایی را که توزیع میکنند و الگوریتمهایی که استفاده میکنند، بپذیرند». برای این منظور، او اصلاح بخش 230 را پیشنهاد میکند، که قوطی کرمی است که همه سالها روی میز خود دارند اما به نظر میرسد هیچکس نمیخواهد آن را باز کند. خیلی کم انجام دهید و هیچ چیز تغییر نمی کند. آنها بیش از حد انجام می دهند و بخش فناوری در زیر تگرگ از دعاوی حقوقی می چرخد. به نظر می رسد شکایت کردن آسان تر از تلاش برای نخ کشیدن یک سوزن است. شفافیت الگوریتم می تواند آسان تر باشد، به خصوص اگر به خط مشی های مرتبط با هوش مصنوعی و مسائل مربوط به کلاس ها و دسته های محافظت شده مرتبط باشد.
آخرین اما نه کم اهمیت، نیاز به “بازگرداندن رقابت به بخش فناوری” است. در این راستا، بایدن به وضوح روی لینا خان، رئیس FTC و دشمن اصلی آمازون، متا و اکنون مایکروسافت حساب باز کرده است.
بایدن نوشت: «ما اخیراً افزایش قابل توجهی در بودجه برای مقامات ضد انحصار خود کسب کردیم. هان و دیگران شکایت کردهاند که FTC فاقد بودجه، اختیارات و تعداد کارمندان است (بدون اشاره به تمایل در برخی دولتها) برای مقابله با غولهای صنعتی که رقبا را خریداری میکنند. ایجاد یک تیم جدید ضد انحصار با یک فلسفه ضد انحصار جدید (در این مورد از هان بپرسید) ممکن است در واقع آنچه بایدن می خواهد را انجام دهد.
اما البته، این اولین باری نیست که کسی از چیزهایی مانند خرید اینستاگرام و واتساپ توسط فیس بوک شکایت می کند. مزایای سیستمی برای کسانی که توانایی مالی برای لابی کردن با دولت را دارند باعث شد همه اینها اتفاق بیفتد – به یاد داشته باشید که بسیاری از “شرکت های بزرگ آمریکایی… که توسط مقامات مسلط خفه شده بودند” آمدند و رفتند در حالی که بایدن معاون رئیس جمهور یا سناتور بود. بنابراین ما قبلاً این آهنگ را شنیده ایم. بعدش چی؟ معمولا هیچی.
در حالی که پست بایدن چیزی به بحث در مورد افراط در فناوری و راه حلهای بالقوه اضافه نمیکند، اما قصدش این نیست. در عوض، به عنوان یک بیانیه عمومی مخالفت (اکراه) او با مشکلات دنیای فناوری عمل می کند. به نظر می رسد که او می گوید: «این را خودتان به ارمغان آوردید، دوستان من. شاید این دوره قانونگذاری مملو از لمس ها و لمس هایی باشد که مدت هاست وعده داده شده بود که فناوری به شدت به آن نیاز داشت و واقعاً می خواست. متأسفانه همانطور که در پاراگراف آخر اشاره می کند:
او نوشت: «مسائل سیاستی زیادی وجود خواهد داشت که در کنگره جدید درباره آنها اختلاف نظر داریم، اما… بیایید پشت ارزشهای مشترک خود در اصلاح فناوری متحد شویم». موفق باشید، آقای رئیس جمهور! این بار حتما