
شبکه اجتماعی غیرمتمرکز منبع باز Mastodon از تسلط آشفته توییتر توسط ایلان ماسک سود می برد. علاوه بر رکورد تعداد بارگیری برای برنامه تلفن همراه Mastodon در آخر هفته گذشته، این شرکت غیرانتفاعی امروز یک نقطه عطف جدید را اعلام کرد. پستی در توییتر – جایی که Mastodon با موفقیت برنامه خود را برای کسانی که اکنون در نظر دارند این سرویس را ترک کنند بازاریابی کرده است – اشاره کرد که تنها در هفته گذشته 230000 نفر به Mastodon پیوسته اند. به لطف این ثبت نامهای جدید و همچنین افرادی که به حسابهای قبلی خود باز میگردند، این شبکه اکنون 655000 کاربر فعال دارد.
Mastodon گفت که این بیشترین تعداد کاربرانی است که Mastodon تا به امروز دیده است.
این به دنبال اخبار اخیر مبنی بر برنده شدن شبکه منبع باز است بیش از 70000 ثبت نام جدید در روز جمعه، 28 اکتبر – یک روز پس از بسته شدن قرارداد ماسک برای خرید توییتر. بر اساس دادههای شخص ثالث از Sensor Tower، از جمعه تا یکشنبه، برنامه تلفن همراه Mastodon حدود 91000 نصب جدید را شاهد بود – افزایش 658 درصدی نسبت به 12000 نصب در سه روز گذشته.
با این حال، این رشد سریع بدون اشکال برای جایگزین توییتر نبوده است.
این هفته، یکی از محبوبترین سرورهای شبکه Mastodon، mastodon.social، با تاخیر و از کار افتادن مواجه شد، زیرا در تلاش برای تطبیق با هجوم کاربران جدید بود. این ممکن است برخی از افراد را از استفاده از Mastodon منصرف کند زیرا تجربه اولیه آنها بسیار پایین بود.
اگرچه یوگن روچکو، بنیانگذار و مدیر عامل Mastodon ساعت های طولانی برای بهینه سازی سرویس کار کرد و حتی سخت افزار جدید را سفارش داد، فرآیند ارتقا در این زمان حیاتی برای آینده Mastodon زمان بر بود. اغلب، زمانی که کاربران جدیدی که برای اولین بار یک سرویس را امتحان می کنند، از باگ ها و مسائل دیگر ناامید می شوند، برای بار دوم باز نمی گردند.
همچنین، برخی از کاربران بدون درک کامل نحوه عملکرد یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز به Mastodon آمدند و این فرآیند را گیج کننده یا بیش از حد فنی دیدند. برخلاف توییتر یا هر شبکه اجتماعی سنتی دیگر، کاربران فقط یک حساب کاربری ایجاد نمی کنند و شروع به ارسال پست نمی کنند. آنها ابتدا باید سروری را برای پیوستن به عنوان خانه Mastodon خود انتخاب کنند. این قسمتی است که باعث میشود افراد بهخاطر اینکه نمیدانند فهرستی از سرورها را کجا پیدا کنند، چگونه سرور مناسب را انتخاب کنند، یا اینکه فقط به گپ زدن با افراد در آن سرور محدود میشوند، دچار مشکل میشود. این همچنین ممکن است آنها را از تحقیق بیشتر در مورد ماستودون منصرف کند.
شرم آور است، زیرا این در واقع نقطه فروش کلیدی Mastodon است – شما به سروری ملحق می شوید که به بهترین وجه با علایق شما مطابقت دارد. و با توزیع بار در یک شبکه از سرورها، عملکرد Mastodon نیازی ندارد زیرساخت و مهندسی – یا سرمایه عظیمی – که شبکه ای مانند توییتر ایجاد می کند. این بدان معناست که ماستودون را می توان از طریق جریان های درآمد کمتری مانند حمایت مالی و کمک های مالی به جای تبلیغات حمایت کرد. این همچنین به این معنی است که ماستودون را نمی توان به شخصی مانند ماسک خرید یا فروخت.
هر سرور Mastodon توسط شخص یا سازمان دیگری مدیریت می شود و ممکن است سیاست های تعدیل خود را تنظیم کند. اما کاربران محدود به برقراری ارتباط با دوستان در سرور خود نیستند – می توانید دوستان خود را در هر کجای وب پیدا کرده و دنبال کنید. با این حال، میتوانید فید تاریخچه سرور خود و فید «فدرال» بزرگتر را جدا از فید اصلی افرادی که دنبال میکنید مشاهده کنید. این به ویژه در صورتی مفید است که سروری که به آن ملحق شده اید پر از اعضای انجمن باشد که در مورد چیزهایی که مورد علاقه شما هستند پست می کنند. چندین سرور مبتنی بر موضوع وجود دارد که می توانید از بین آنها برای کمک به این موضوع انتخاب کنید. به عنوان مثال، برخی از سرورهای مبتنی بر موضوع، علاوه بر سرورهای اجتماعی عمومی، بر حوزه هایی مانند فناوری، موسیقی، بازی، هنر، فعالیت، LGBTQ+، غذا و موارد دیگر تمرکز می کنند. این به همه اجازه می دهد تا جایگاه خود را پیدا کنند.
لازم به ذکر است که تمرکززدایی مسیری است که بنیانگذار و مدیر عامل سابق توییتر جک دورسی با پروتکل جدید شبکه اجتماعی خود Bluesky که در حال حاضر به پایان رسیده است می رود. 30000 ثبت نام در لیست انتظار آن، قبل از راه اندازی یک برنامه موبایل Bluesky به افراد کمک می کند تا با استفاده از این فناوری در روزهای آینده ارتباط برقرار کنند.
اما جامعه متنباز – از جمله کسانی که در طول سالها کار سختی را روی Mastodon انجام دادهاند – از تصمیم مدیر اجرایی Silicon Valley برای ادامه راه خود با Bluesky به جای استفاده از پروتکلهای ثابت مانند ActivityPub ناامید شدهاند. که ماستودون را نیرو می دهد و دیگر.
به نظر می رسد که کاربران به زودی باید انتخاب کنند که چه نوع شبکه اجتماعی غیرمتمرکز را می خواهند – یا اینکه حضور در توییتر، صرف نظر از مالک آن، آنقدر جذاب است که نمی توان از آن گذشت.