
به نظر می رسد یک پرونده نظارتی توسط گوگل شایعات ماه های اخیر مبنی بر اینکه دپارتمان رقابت اتحادیه اروپا در حال بررسی نحوه عملکرد فروشگاه اپلیکیشن گوشی های هوشمند خود یعنی Play Store است را تایید می کند.
با این حال، TechCrunch درک می کند که هیچ تحقیق رسمی اتحادیه اروپا در مورد Play Store در این مرحله راه اندازی نشده است.
یک فرم SEC 10-Q که توسط آلفابت مادر گوگل (و قبلاً توسط رویترز مشاهده شده بود) ثبت شده است، به تحقیقات “رسمی” اشاره می کند که در ماه می 2022 در مورد “روش های تجاری” Google Play راه اندازی شده است – هم توسط کمیسیون اروپا و هم از طرف رقابت و بازارهای بریتانیا. مرجع (CMA).
موضوع این است که رویه کمیسیون برای شروع یک تحقیق رسمی رقابت، اعلام عمومی است – بنابراین فقدان این بخش استاندارد افشای نظارتی نشان میدهد که هر تحقیق اتحادیه اروپا در مرحله مقدماتیتر از آن چیزی است که استناد گوگل میتواند بدان معنی باشد.
تحقیقات رگولاتور ضد انحصار بریتانیا در مورد Google Play به وضوح یک تحقیق رسمی است – در ماه ژوئن توسط CMA به طور عمومی اعلام شد – زمانی که اعلام کرد قوانین گوگل را در مورد دسترسی برنامهها به فهرست فروشگاه Play خود بررسی میکند و شرایطی را که در مورد نحوه تعیین آن تعیین میکند بررسی میکند. کاربران می توانند برای برخی محصولات دیجیتالی پرداخت های درون برنامه ای انجام دهند.
در حالی که در ماه آگوست، Politico گزارش داد که کمیسیون پرسشنامههایی را ارسال کرده است که شرایط صورتحساب فروشگاه Play و هزینههای توسعهدهنده را بررسی میکند – به نقل از دو نفر از افراد آشنا با این موضوع. و به طور بالقوه نشان می دهد که تحقیقات در حال انجام است. اگرچه مقامات اجرایی اتحادیه اروپا از اظهار نظر در مورد گزارش آن خودداری کردند.
سخنگوی کمیسیون همچنین در پاسخ به سوالی درباره “تحقیقات رسمی” ذکر شده در پرونده گوگل از اظهار نظر خودداری کرد (گوگل همچنین در زمان نگارش به درخواست ها برای آن پاسخ نداده بود).
اما ما درک می کنیم که هنوز هیچ تحقیق “رسمی” اتحادیه اروپا در مورد Play وجود ندارد – حداقل نه آنطور که خود اتحادیه اروپا این کلمه را درک می کند.
این ممکن است به این دلیل باشد که سازمان رقابت اتحادیه اروپا هنوز در حال ارزیابی پاسخها به سوالاتی است که تاکنون انجام شده است و/یا ارزیابی میکند که آیا دلایلی برای نگرانی وجود دارد یا خیر.
از طرف دیگر، ممکن است تصمیم گرفته باشد که هیچ نگرانی در مورد نحوه عملکرد Google Play Store ندارد. اگرچه شکایات توسعهدهندگان درباره کمیسیونهای فروشگاه اپلیکیشن که توسط گوگل (و اپل) تحمیل شده است – از طریق نشانهگذاری 30 درصدی که معمولاً برای خریدهای درونبرنامه اعمال میشود (ممکن است در ابتدا 15 درصد نرخ کمتر اعمال شود) – کاهش نیافته است. در هر صورت، شکایات بلندتر می شود – از جمله در نتیجه اقدامات غول های فناوری برای گسترش انواع فروش که مالیات آنها را به همراه دارد. بنابراین عدم توجه به رقابت در اینجا بعید به نظر می رسد.
سال گذشته، کمیسیون همچنین اپل را به نقض قوانین ضد انحصار مربوط به استفاده اجباری از مکانیسم خرید درونبرنامهای که بر توسعهدهندگان برنامههای پخش موسیقی (بهویژه) تحمیل شده و محدودیتهایی بر توسعهدهندگان که مانع از اطلاعرسانی کاربران برای پرداخت جایگزین و ارزانتر میشود، متهم کرد. گزینه ها.
بنابراین T&Cهای فروشگاه اپلیکیشن مطمئناً در رادار اتحادیه اروپا هستند.
علاوه بر این: اتحادیه اروپا اخیراً قانونی را تصویب کرده است که هدف آن، از میان مقررات مختلف فعال، تنظیم عادلانه شرایط فروشگاه برنامه است. بنابراین، وجود این رژیم رقابت قبلی به نظر محتمل ترین توضیح برای این است که چرا امروز هیچ تحقیق رسمی اتحادیه اروپا در مورد Google Play وجود ندارد.
همانطور که برای گوگل، کمیسیون این کار را انجام داده است قبلاً چندین اقدام ضد انحصار بزرگ علیه تجارت خود در پنج سال گذشته دیده است – با احکامی علیه Google Shopping، Android و AdSense. و همچنین یک تحقیق در حال انجام در پشته فناوری تبلیغات گوگل (به علاوه نگاهی دیگر به قرارداد تبلیغاتی بین گوگل و فیس بوک).
ملاحظات دیگر در اینجا این است که قانونگذاران اتحادیه اروپا یک سال پرمشغله برای ایجاد اجماع بر روی تعدادی از بخشهای کلیدی مقررات دیجیتالی داشتهاند – از جمله اصلاحات رقابت قبلی فوقالذکر (همچنین به عنوان قانون بازارهای دیجیتال، DMA شناخته میشود)، که کمیسیون را در این قانون قرار میدهد. یک نقش مجری قانون متمرکز بر نظارت به اصطلاح “سگ های نگهبان” اینترنتی.
این رژیم آتی از کمیسیون میخواهد تا به سرعت بخشهای جدیدی را برای نظارت بر رعایت و اجرای DMA ایجاد کند – بنابراین اتحادیه اروپا ممکن است از نظر منابع کمی احساس کند. اما – مهمتر از آن – ممکن است سعی کند پودر خود را خشک نگه دارد.
در اصل، کمیسیون ممکن است بخواهد ببیند که آیا DMA خودش میتواند کار حل مشکلات توسعهدهندگان برنامه را انجام دهد – زیرا مقررات تعدادی مفاد دارد که به طور خاص برای فروشگاههای اپلیکیشنها هدف قرار میگیرند، از جمله ممنوعیت سازمانهای نظارتی از تحمیل «شرایط و شرایط عمومی» ، از جمله برای قیمت گذاری، این امر ناعادلانه خواهد بود یا منجر به تبعیض غیرقابل توجیه می شود [on business users]،” مثلا.
این مقررات قرار است از بهار 2023 اعمال شود، بنابراین یک تحقیق رقابتی جدید در فروشگاه برنامه Google در این مرحله میتواند اجرای شرایطی را که قبلاً در قوانین اتحادیه اروپا گنجانده شده است، تکرار یا پیچیده کند. (اگرچه فرآیند تعیین دروازه بان ها و خدمات پلتفرم اصلی باید قبل از هر گونه اجرایی باشد – بنابراین اقدام واقعی DMA ممکن است تا سال 2024 اتفاق نیفتد).
به نوبه خود، گوگل هرگونه نقض ضد انحصار را در هر نقطه از جهان رد می کند که رویه های تجاری آن تحت بررسی است.
او در بخشی از بیانیه خود برای پایان دادن به تحقیقات ضد انحصار علیه تجارت خود نوشت: “ما معتقدیم که این شکایات بی ارزش هستند و به شدت از خود دفاع خواهیم کرد.”
بایگانی آن همچنین نشان میدهد که پس از رد شدن تلاش آن برای لغو حکم اندروید اتحادیه اروپا در ماه گذشته، قصد دارد به بالاترین دادگاه اتحادیه اروپا تجدید نظر کند. (دیوان دادگستری اتحادیه اروپا فقط در مورد موضوعات حقوقی به درخواست تجدیدنظر رسیدگی خواهد کرد، بنابراین باید دید گوگل سعی خواهد کرد چه استدلالی داشته باشد.)
جعبه ایمنی حریم خصوصی
همچنین امروز، CMA بریتانیا دومین گزارش خود را در مورد نظارت مداوم بر تعهدات انجام شده توسط Google منتشر کرد، زیرا یک پشته تبلیغاتی جدید برای جایگزینی کوکیهای ردیابی (معروف به Privacy Sandbox) ایجاد میکند.
رگولاتور گفت که متوجه شده است که گوگل به تعهداتی که تا به حال انجام داده است عمل می کند – و اولویت های فعلی خود را اینگونه ذکر کرده است: اطمینان از اینکه گوگل یک چارچوب آزمایشی قوی برای ابزارها و API های جدید پیشنهادی خود طراحی می کند. ادامه تعامل با شرکتکنندگان در بازار برای درک نگرانیهایی که آنها مطرح کردهاند، به چالش کشیدن Google در مورد رویکردهای پیشنهادیاش، و بررسی طرحهای جایگزین برای ابزارهای جعبه ایمنی حریم خصوصی که میتواند این نگرانیها را برطرف کند؛ و گنجاندن یک کارشناس فنی مستقل به تازگی منصوب شده (شرکتی به نام S-RM) در رژیم نظارت.
گزارش CMA همچنین نشان داد که – همراه با ناظر حریم خصوصی بریتانیا، ICO – در حال مذاکره با گوگل در مورد طراحی کنترلهای کاربر برای زمانی است که Privacy Sandbox در سال 2023 در دسترس قرار گیرد.
بنابراین جالب خواهد بود که ببینیم آیا تنظیمکنندههای بریتانیا به اندازه کافی فعال هستند تا از ترفندهای معمول طراحی دستکاری که بدبینانه در این رابطهای رضایت تبلیغاتی آینده استفاده میشوند، جلوگیری کنند.
«گوگل رابطهای کاربری پیشنهادی فعلی را برای کنترلهای مرتبط با تم، FLEDGE و اندازهگیری تبلیغات معرفی کرده است. به همراه ICO، ما به گفتگو با Google در مورد این موضوع و آنچه که اساس تصمیمات طراحی فعلی در مورد جریان رضایت شرکت کردن یا انصراف است، ادامه می دهیم.”
وی ادامه داد: “یکی از ویژگی های کلیدی ارزیابی نهایی Privacy Sandbox ما، ارزیابی تاثیر حریم خصوصی خود فناوری ها و مقایسه عملکرد آنها در برابر معیارهای توسعه و استقرار از جمله رقابت خواهد بود.” و افزود: “ما همچنان به با ICO روی رویکردهایی برای اندازهگیری و ارزیابی تأثیر تغییرات Google بر حریم خصوصی دادهها کار کنید.»