
یکی دیگر از شکایت های ضد انحصار در اروپا در حال تشکیل است که شرکت بزرگ فناوری را برای خسارات جدی به اتهام سوء استفاده از ترجیحات مالکانه هدف قرار می دهد.
این بار، غول تجارت الکترونیک آمازون – و اثر محرک آن «جعبه خرید» – در مرکز دادخواستی در مورد معافیت از نمایندگی آتی است که در بریتانیا اعلام شد و به دنبال غرامت حدود 900 میلیون پوندی برای جبران خسارت دهها میلیون کاربر است. رفتار ضد رقابتی ادعا شده
ادعای اصلی “ادعای خرید جعبه آمازون انگلستان” – همانطور که ادعای رد دعوای طبقهبندی شده است – این است که آمازون از جعبه خرید استفاده میکند، ویژگیای که در صفحات محصول نمایش میدهد و خریداران را تشویق میکند تا کالای فروشنده خاصی را به سبد خرید خود اضافه کنند. به طور غیرقانونی از پیشنهادات محصولات خود حمایت می کند و معاملات بهتری را پنهان می کند که می تواند در پول خریداران صرفه جویی کند.
در این دادخواست ادعا میشود که آمازون از «الگوریتم مخفی و خود خدمتی استفاده میکند تا اطمینان حاصل کند که جعبه خرید تقریباً همیشه شامل اقلامی است که مستقیماً توسط خود آمازون یا خردهفروشان شخص ثالث فروخته میشوند که هزینههای ذخیرهسازی و حمل و نقل سنگین آمازون را پرداخت میکنند». بیانیه مطبوعاتی اقدام قانونی را اعلام می کند.
این یک اتهام آشنا است زیرا مرجع رقابت بریتانیا (از تابستان امسال) و بخش ضد انحصار اتحادیه اروپا (از سال 2020) معیارهای آمازون را برای نشان دادن فروشندگان در جعبه خرید بررسی میکنند و نگرانیهایی را بررسی میکنند که به طور مصنوعی هم پیشنهادات خردهفروشیاش و هم از پیشنهادات خردهفروشی خود را به نفع خود میدانند. فروشندگانی که از خدمات تدارکات و تحویل آن استفاده می کنند.
اما بزرگترین ضربه تا کنون از سوی ایتالیا وارد شده است – که آمازون را در اواخر سال گذشته به دلیل سوء استفاده از موقعیت خود در بازار از طریق ترجیح خود، 1.3 میلیارد دلار جریمه کرد. ناظر رقابت آن متوجه شد که آمازون با ارائه رفتار ترجیحی به فروشندگان شخص ثالثی که از خدمات لجستیکی آن استفاده می کنند – از جمله شانس بیشتری برای قرار گرفتن در جعبه خرید – نسبت به فروشندگانی که برای استفاده از خدمات لجستیکی آن به آمازون پولی پرداخت نمی کنند، از موقعیت خود سوء استفاده کرده است. .
ادعای صندوق خرید آمازون انگلستان – که قرار است قبل از پایان ماه جاری در دادگاه تجدیدنظر رقابت در لندن ثبت شود – توسط LCM Finance، یک سرمایه گذار جهانی دعوی، تامین مالی می شود.
جولی هانتر، مدافع مصرفکننده، خود را به عنوان یک نماینده کلاس نشان میدهد – سعی میکند منافع دهها میلیون کاربر آمازون را که طبق ادعای اقدام گروهی از رفتار ضدرقابتی آمازون آسیب دیدهاند، نمایندگی کند.
این پرونده آمازون را متهم به نقض بخش 18 قانون رقابت بریتانیا در سال 1998 و ماده 102 معاهده عملکرد اتحادیه اروپا می کند.
هانتر در بیانیهای گفت: «بسیاری از مصرفکنندگان بر این باورند که آمازون انتخاب و ارزش خوبی را ارائه میدهد، اما در عوض از ترفندهای طراحی برای دستکاری انتخاب مصرفکننده و هدایت مشتریان به پیشنهاد ویژه در جعبه خریدشان استفاده میکند. به دور از اینکه یک توصیه مبتنی بر قیمت یا کیفیت باشد، Buy Box به محصولات فروخته شده توسط خود آمازون یا خرده فروشانی که به آمازون برای رسیدگی به تدارکات آنها پول می دهند، ترجیح می دهد. فروشندگان دیگر، مهم نیست که چقدر پیشنهادهایشان خوب است، به طور موثری کنار گذاشته میشوند – به پایین صفحه منتقل میشوند یا با چند کلیک در گوشهای مبهم از وبسایت آمازون پنهان میشوند.»
او افزود: «خریداران آنلاین این حق را دارند که با آنها منصفانه رفتار شود و بتوانند تصمیمات آگاهانه بگیرند. این عدم شفافیت و دستکاری در انتخاب، سوء استفاده از اعتماد مصرف کننده و همچنین حمله به کیف پول آنها است. آمازون موقعیت فوقالعاده قویای در بازار اشغال میکند، و مصرفکنندگان را قادر به انجام اقدامات فردی غیرممکن میکند. آمازون نباید اجازه داشته باشد قوانینی را به نفع خود وضع کند و با مصرف کنندگان ناعادلانه رفتار کند. به همین دلیل این شکایت را مطرح می کنم.»
سخنگوی آمازون در پاسخ به سوالی درباره این اقدام قانونی، گفت:
وی افزود: «این ادعا بیاساس است و ما اطمینان داریم که این موضوع از طریق مراحل قانونی مشخص خواهد شد. آمازون همیشه بر حمایت از 85000 کسبوکار که محصولات خود را در فروشگاه ما در بریتانیا میفروشند متمرکز بوده است و بیش از نیمی از فروش فیزیکی محصولات در فروشگاه ما در بریتانیا از طرف شرکای تجاری مستقل است. ما همیشه در تلاش هستیم تا معاملاتی را ارائه دهیم که قیمتهای پایین و تحویل سریع را برای مشتریان فراهم کند.»
در حالی که ایتالیا مطمئناً آمازون را برای ترجیح خود مورد ضربه قرار داد، – به طور کلی – یک شکست گسترده در مقررات رقابت سنتی در پاسخگویی موثر به عضله بازار فناوری بزرگ علیرغم نگرانی های مستند وجود داشت.
بنابراین، سایر تحقیقات ضد انحصار در مورد همین موضوع هنوز ادامه دارد – یا حتی تازه شروع شده است.
این مشکل درماندگی مقررات رقابت کلاسیک در مواجهه با پویایی قدرت بازار مبتنی بر اینترنت، در سالهای اخیر تعدادی از قانونگذاران اروپایی را بر آن داشته است که مقررات خود را مجدداً راهاندازی کنند تا رژیمهای فعالی را معرفی کنند که امیدوارند واقعاً بتوانند این رژیمها را کاهش دهند. بال های قدرتمندترین پلتفرم های دیجیتال.
اصلاحاتی مانند قانون بازارهای دیجیتال که به تازگی تصویب شده اتحادیه اروپا (که سال آینده اجرایی خواهد شد)؛ یا اقدامات ویژه برای کنترل سوء استفاده ها در آلمان، که پس از به روز رسانی قانون رقابت داخلی در سال 2021 به اجرا درآمد (و در اوایل سال جاری دفتر کارتل فدرال آن تأیید کرد که برای آمازون اعمال شده است).
با این حال، هنوز روزهای اولیه برای این راهاندازیهای آزمایشی است، بنابراین سرمایهگذاران دعوی قضایی خلأ اجرایی پیدا کردهاند که میتوانند در این مدت به آن تکیه کنند.
از این رو هجوم دعوای حقوقی ضد انحصار با هدف قرار دادن Big Tech در اروپا در سال جاری – از جمله یک دعوای دسته جمعی بریتانیا در ژانویه علیه مالک فیس بوک متا (که ادعای سوء استفاده از داده ها با سوء استفاده از تسلط را دارد و به دنبال غرامت 3 میلیارد دلاری است). در فوریه، شکایت پرایس رانر علیه گوگل (به دنبال غرامت 2.4 میلیارد دلاری به دلیل تخلفات ضد انحصار خرید گوگل در سال 2017)؛ و در ماه گذشته چندین شکایت دیگر علیه گوگل – از طرف ناشرانی که ادعا میکنند از رویههای تبلیغاتی ضدرقابتی آسیب دیدهاند و طبق گزارشها به دنبال غرامت 25 میلیارد دلاری هستند، تنظیم شد.
هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا هر یک از این دعاوی پیروز خواهد شد یا خیر، اما با توجه به میلیاردها خسارتی که به دنبال آن است، خطرات زیاد است – بدیهی است.
و ظاهراً احتمال یک روز حقوقی عظیم، عرضه سرمایهگذاران دعوی قضایی را افزایش میدهد که مایل به ضربه زدن هستند.
لزلی هانا، یکی از شرکای Hausfeld & Co LLP (که رهبری دعوی قضایی را بر عهده دارد) در بیانیه حمایتی دیگری اظهار داشت: «اکثر مصرف کنندگان هنگام خرید محصولات در آمازون از Buy Box استفاده می کنند – رتبه بندی ها از 82٪ تا 90٪ متغیر است. . این بدان معناست که میلیونها مصرفکننده بیش از حد پرداخت کردهاند و از انتخاب محروم شدهاند. این اقدام صرفاً به دنبال جبران خسارت آنها است.
آمازون از روند شناخته شده مصرف کنندگان برای تمرکز بر نمایشگرهای برجسته و چشم نواز مانند جعبه خرید استفاده می کند. آمازون طیف وسیعی از انتخاب ها را در اختیار مصرف کنندگان قرار نمی دهد – برعکس، طراحی جعبه خرید، یافتن و خرید گزینه های بهتر یا ارزان تر را برای مصرف کنندگان دشوار می کند. نباید به آمازون اجازه داد تا از مشتریان خود به این روش ضد رقابتی سوء استفاده کند.
قوانین رقابت برای محافظت از همه وجود دارد. آنها اطمینان میدهند که مردم میتوانند انتخابهای واقعی و آگاهانه داشته باشند، نه اینکه صرفاً برای انتخابهایی که به نفع شرکتهایی است که با آنها تعامل دارند، سوق داده شوند. انصاف در قلب قانون رقابت قرار دارد و آمازون با مصرف کنندگان منصفانه رفتار نمی کند.
برای چندین سال، بریتانیا همچنین از اصلاحات قانونی داخلی “محور رقابت” با هدف غول های فناوری عقب مانده است. با این حال، قانونگذاری برای توانمندسازی یک واحد اختصاصی بازارهای دیجیتال، که در سال گذشته در سازمان رقابت و بازار راهاندازی شد، به دلیل آشفتگیهای سیاسی داخلی به تعویق افتاده است.
بنابراین، وقتی صحبت از پرتاب ناعادلانه فناوری بزرگ به میان میآید، شهروندان بریتانیا هنوز نمیتوانند انتظار تسکین سریع از سوی تنظیمکنندهها را داشته باشند – اقدامهای گروهی «بدون ریسک»، که در آن سرمایهگذاران دعوی حقوقی هزینهها و هزینهها را متحمل میشوند، انتخاب بدیهی بعدی.