
این عجیب است یک هفته. عجیب و غریب و آشنا. شما در همان هتل در اتاقی تقریباً مشابه که در 10 سال گذشته در آن بوده اید اقامت دارید. دوستان و همکارانی را می بینید که مدتی است ندیده اید. هر سه سال بزرگتر و برای پوشیدن کمی بدتر است. یک بیماری همه گیر جهانی این کار را با یک فرد انجام می دهد.
سال گذشته قرار بود بازگشت پیروزمندانه شما به نمایش باشد، پس از دو سال غیبت. اما زمانی که اعداد omicron در تعطیلات شروع به افزایش کردند، آرام شدید. سفر تعطیلات بعدی، همراه با غرفه دارانی که از سرتاسر جهان به آنجا پرواز می کردند، به اندازه کافی باعث نگرانی بود. و تو از تنهایی دور بودی تعداد شرکت کنندگان – که در سال 2020 به 170,000 نفر رسید – به 40,000 نفر کاهش یافت که کاهش 75٪ در شرکت کنندگان را نشان می دهد.
سال بین – 2021 – اصلاً CES حضوری وجود نداشت. CTA که این رویداد را برگزار کرد، در نهایت تصمیم درستی گرفت و برای اولین بار در تاریخ خود کاملا مجازی شد. آشفتگی خودش بود زیرساخت ساده برای رویدادی با این اندازه و وسعت وجود نداشت. یکی همچنین مشکوک است که CTA ترجیح می دهد به مردم اجازه ندهد که به پوشش برنامه هایی مانند این به صورت مجازی عادت کنند، زیرا از ترس اینکه بازگشت آن ها غیرضروری باشد.
اما جهان به آرامی به حالت عادی بازگشت و CES نیز همینطور. این کمی شبیه بازگشت به مدرسه قدیمی خود چند سال پس از فارغ التحصیلی است. چند چهره آشنا و چند چهره جدید وجود دارد. خوب یا بد، زندگی بدون تو ادامه داشت. جهنم، مدرسه حتی یک بال بزرگ جدید ساخت. در این مورد، اتاق پر زرق و برق غربی مرکز همایش لاس وگاس است. از آنجایی که سالن جنوبی کم و بیش برای این رویداد بسته بود، ارتش رو به رشدی از شرکت های حمل و نقل از آن زمان به اینجا مهاجرت کرده اند. زمانی که ما به دنبال آن نبودیم، CES به یک نمایشگاه خودرو تبدیل شد.
این تا حدی به دلیل برنامه زمانی است – هر دو یکی از نقاط قوت و ضعف CES. Strength به این معنا که اولین نمایش سال است. ضعف، زیرا واقعاً چه کسی میخواهد به نمایش بزرگ در طول شام تعطیلات یا نشستن در هواپیما در 2 ژانویه فکر کند (استرس)؟
در هفته های منتهی به این رویداد، CTA اعلام کرد که انتظار دارند 100000 نفر در این رویداد حضور داشته باشند. این به هیچ وجه به سطح قبل از همه گیری نزدیک نیست، اما مطمئناً یک جهش قابل احترام برای یک رویداد زنده است. پس از پاک شدن گرد و غبار، این تعداد به 115000 افزایش یافت. من حسش میکنم خیلی بالاست، اما احساسات نمی تواند جایگزین حضور رسمی شود.
من می گویم که مکان هایی وجود داشت (مثلاً بخش های بزرگی از سالن مرکزی) که مانند هر سال قبل احساس شلوغی می کردند. مطمئناً در روز اول تلاش برای خوردن ناهار در کافه تریا احساس کردم. جاهای دیگر، مانند تالار شمالی، چندین بار وقتی برگشتم تقریباً خالی به نظر می رسید. مطمئن نیستم که این نوید خوبی برای تمرکز ویژه ای از شرکت های رباتیک در آنجا باشد. من ممکن است با عنوان “User Robotics Show” از اسلحه پرش کرده باشم، حتی اگر با زبان نیمه در گونه انجام شده باشد.
بیشتر، اگر نگوییم همه، رسانههایی که با آنها صحبت کردم، به دلایل مختلف، افراد کمتری نسبت به سال 2020 فرستادند. اول، همه ما با پوشش از راه دور سازگار شدیم. دوم، بسیاری از مردم هنوز (به درستی) نگران یک بیماری همه گیر هستند. با وجود تمام تلاشهای ما برای تظاهر به غیر این، معلوم میشود که واقعاً از بین نرفته است. سوم، روزنامه نگاری بار دیگر توسط رکود اقتصادی درهم شکسته شده است. بودجه ها در حال کاهش است و بسیاری از رسانه ها به سادگی خبرنگاران کمتری دارند.
نام کامل CES بین المللی به دلایل واضح است. می توان یک مورد کاملاً موثق ایجاد کرد که CES 2020 یکی از اولین رویدادهای مهم برای انتشار فوق العاده COVID-19 بود. با این حال، همچنان محدودیت های سفر وجود دارد. قابل توجه ترین چین است. یک روز پس از پایان رسمی نمایش، روزنامه وال استریت ژورنال با تیتر “چین به دنیا باز می شود، زیرا محدودیت های سفر بین المللی پایان می یابد.” چین بدیهی است که بازیگر بزرگی در صحنه است و محدودیت ها همیشه به نتیجه شما آسیب می زند. بسیاری از مکان ها از جمله کره و فرانسه به خوبی در این نمایشگاه حضور داشتند.
من کمی در این مورد در پست پیش نمایش بحث کردم، اما ارزش ذکر مجدد را دارد. CTA بسیار اصرار دارد که ما آن را “CES” و نه “نمایش لوازم الکترونیکی مصرفی” بنامیم. آدم ملانطقی؟ مطمئن. روایت؟ کاملا. این سازمان می خواهد که CES چیزهای بیشتری برای افراد بیشتری باشد. این شامل اتومبیلها، روباتها و تعداد زیادی نرمافزار/برنامه است. راه هایی وجود دارد که از طریق آنها این رویداد هنوز هم بسیار به سنت گره خورده است، اما برگزارکنندگان آن نیز کار خوبی برای تطبیق دامنه آن انجام داده اند.
سایزش هم CES در حال رشد است. شهر – یا حداقل منطقه اطراف نوار را در اختیار می گیرد و گاهی اوقات به خودی خود یک شهر موقت به نظر می رسد. مانند هر منطقه شهری، مناطق تمرکز و سهم خود را از ترافیک دارد. اگر می دانید چه چیزی برای شما خوب است، در حوالی ساعت 6 بعد از ظهر سعی نمی کنید خارج از نمایشگاه ونیزی (RIP, The Sands) ماشین بگیرید. همچنین باید بدانید که به یک بافر 20 تا 30 دقیقه ای، صرف نظر از نوع حمل و نقل، به تونل دنیای کوچک تسلا نیاز دارید.
برای اولین بار در 11 (!) سال، Adult Entertainment Expo مصادف با CES شد و نمایش AVN (اگر بخواهید، اسکار پورنو) را نیز به همراه داشت. کمی چیزهای جالب: همه چیز در واقع نتیجه بخش نرم افزار بزرگسالان CES است که در دهه های 80 و 90 وجود داشت. متاسفم که امسال وقت نکردم این رویداد و تمام فناوری های خاص آن را بررسی کنم. با این حال، در آخرین شب خود در یک رستوران وگان عالی در برج جدید Resorts World شام خوردیم و توانستیم بخشی از سرریز این نمایش را تجربه کنیم. آنها یک دسته سرگرم کننده هستند.
یکی از مثبت ترین تغییرات این نمایشگاه در سال های اخیر، تغییر تمرکز آن به فرهنگ استارتاپی بوده است. شکی نیست که دو طبقه پارک یورکا شلوغ ترین قسمت است. غرفه ها و راهروها بسیار کوچکتر و فشرده تر هستند. همه چیزهایی که در آنجا می بینید سودآور نیستند، اما افرادی که آن را به شما نشان می دهند، هیجان واقعی را از خود بروز می دهند که به ندرت در شرکت های بزرگتر پیدا می کنید. من دوست دارم زمان بیشتری را آنجا بگذرانم، اما امسال برای من اینطور نشد.
روند در چند سال اخیر این است که شرکت های بزرگ تصمیم می گیرند چیزهای جدید را در مراحل و زمان خود اعلام کنند. حرکت به سمت مطبوعات مجازی در چند سال گذشته تنها به این امر سرعت بخشیده است. اما با دور شدن شرکتهای بزرگ از نمایشگاه، استارتآپهای خوشبین از پر کردن این شکاف خوشحال هستند.
همانطور که در پست قبلی اشاره کردم، امسال سال قرار دادن چیزها روی صورتم بود. من Magic Leap 2، Meta Quest Pro، Vive XR Elite، PSVR2 و Dyson Bane را امتحان کردم. VR/AR/XR دوباره سلطنت کرد. از سوی دیگر، چگونگی انجام این امر در دنیای مصرفکننده گستردهتر، موضوع دیگری است. با این حال، بسیار گویای این است که همه به جز سونی و هدست های بازی خالص آن به دنبال شرکت هستند. حداقل تا زمانی که قیمت هدفونهای باکیفیت به میزان قابلتوجهی کاهش پیدا کند، در حال حاضر پول اینجاست.
موضوع دیگری که در صحبت با مردم در این دنیا پیدا کرده ام، اشتیاق واقعی برای بازی کردن با هدفون های اپل است. به نظر می رسد اتفاق نظر با این شرکت ها این است که جزر و مد فزاینده همه کشتی ها را در اینجا بالا می برد زیرا شرکت صحنه را احیا می کند. حقیقت این است که آنقدر طولانی “چیز بعدی” بوده که اینجا یک خستگی واقعی وجود دارد.
برای crypto/web3 هم همینطور، البته به دلایل کاملاً متفاوت. مرتباً اخبار بدی برای این دسته به گوش می رسد و بسیاری از افرادی که در غیر این صورت پیام خود را از پشت بام ها فریاد می زدند در حال حاضر زخم های خود را می لیسند. من در مورد احساساتم در مورد فناوری خجالتی نبودهام، و صادقانه بگویم، این یک آرامش بود که امسال با این معرفیها بمباران نشدم.
بدون شک صندوق پستی من در این زمان سال آینده پر از آنها خواهد بود.
کارکنان TechCrunch چند روز گذشته را صرف ساخت لیست های Hot یا Not خود کرده اند، بنابراین من آنها را در اینجا قرار می دهم:
بخشی از زرق و برق فن آوری خانه های هوشمند از بین رفته است. انعکاس این موضوع در مبارزات آمازون اکو سخت است. حداقل، واضح است که کارها برای بسیاری از شرکت ها دقیقاً طبق برنامه پیش نمی رود. با این حال، دیدن یک جبهه متحد در قالب اتحاد ماده کاملاً دلگرم کننده است.
در همین حال، فناوری سلامت همچنان یک نگرانی مداوم است، چه تناسب اندام در خانه باشد و چه ابزارهای پوشیدنی. ما شاهد تلاش گستردهای برای جدیتر شدن برخی از این محصولات بهعنوان دستگاههای پزشکی بودهایم، و این در اینجا بسیار به نمایش گذاشته شد. در همین حال، دیدن اینکه چه اتفاقی برای Mojo Vision پس از پوشش دادن آنها برای بسیاری از نمایشگاههای CES رخ داد، واقعاً وحشتناک بود.
البته اقتصاد رو به جلو بود. به طور کلی، به نظر می رسد سرعت عرضه محصولات جدید برای این صنعت کند شده است. در پایان سال 2022، ما شاهد هجوم محصولات جدیدی نبودیم که معمولاً قبل از تعطیلات دریافت می کنیم. دلایل روشن است. از یک طرف، پول کم است و تورم بالاست، بنابراین مردم کمتر برای کالاهای غیر ضروری خرج می کنند. از سوی دیگر، محدودیت های زنجیره تامین تاثیر محسوسی بر توانایی صنعت برای ارائه دارد.
قبل از نمایش، از سونی پرسیدم که قصد دارند چه چیزی را نشان دهند. برای اولین بار که یادم میآید، یک بیانیه رسمی از یک نماینده دریافت کردم که به من میگفت شرکت چیست نیست نمایش دادن. یکی از سخنگویان به من گفت: «سونی جزئیات تلویزیون را در نمایشگاه CES 2023 به اشتراک نخواهد گذاشت. “با این حال، لطفا برای اطلاعیه آینده به زودی در ارتباط باشید.” این جدید است. با این حال، این شرکت تریلر فیلم داشت.
من نمی گویم که سال انتقالی به نظر می رسید – فقط به این دلیل که تقریباً در مورد هر CES دهه گذشته می توان گفت. من همچنین اعتراف می کنم که قضاوت او در اولین نمایش کاملش در سه سال اخیر کاملاً منصفانه است. عجیب بود و احتمالش صفر بود که چیز دیگری باشد. به دلیل CTA، حضور بیش از آنچه که انتظارات خوش بینانه به نظر می رسید، نشانه واقعا خوبی است. همانطور که برای ما، من مطمئن هستم که ما تنها نیستیم که چگونه در آینده به CES نزدیک شویم.