
آمازون به یک ضربان ساز در تجارت تبدیل شده است و امروز استارت آپی که در حال ساخت فناوری برای کمک به خرده فروشان است تا با دنیای آجر و آجر همگام شوند، بودجه ای را برای گسترش تجارت خود اعلام می کند. Trigo، یک فناوری استارتآپ اسرائیلی برای ساخت فروشگاهها برای استفاده از تجربههای بدون پول نقد و «فقط چک کردن» مشابه آنچه ممکن است در فروشگاههای آمازون گو پیدا کنید، ۱۰۰ میلیون دلار جمعآوری کرده است.
Trigo بر خرید مواد غذایی تمرکز دارد و در حال حاضر فهرستی از خردهفروشان برجسته را در کتابهای خود دارد، از جمله Tesco، غول سوپرمارکت مستقر در بریتانیا. REWE آلمانی؛ ALDI Nord در هلند؛ نتو در مونیخ؛ شوفرسال در اسرائیل; و تعاونی Wakefern در ایالات متحده. این طرح استفاده از بودجه برای گسترش تعامل خود با آنها و افزودن موارد بیشتری به لیست، در بحبوحه رقابت شدید در بازار خواهد بود. سایر موارد در همین دسته عبارتند از استاندارد Cognition (با ارزش بیش از 1 میلیارد دلار در سال گذشته)، Shopic، Caper، Zippin و Grabango.
همچنین تلاش خود را برای گسترش فناوری خود مضاعف خواهد کرد. تریگو همراه با سیستم پرداخت مبتنی بر سختافزار و نرمافزار مستقل خود، مدیریت موجودی را نیز ارائه میکند و به زودی «StoreOS» را برای ادغام آنها با ابزارهای دیگر (تحلیل، بازاریابی، و موارد دیگر) منتشر میکند تا به خردهفروشان خردهفروشی کمک کند تا با آنها ارتباط برقرار کنند. فروشگاههای آجر و ملات با فعالیتهای آنلاین خود و – به لطف محبوبیت تجارت الکترونیک – آنچه که مشتریان معمولاً از هر تجربه خریدی این روزها انتظار دارند، بهتر میشوند.
شرکتهای Temasek سنگاپور و 83North در این دور پیشتاز هستند و حامیان جدید SAP و حامیان قبلی Hetz Ventures، Red Dot Capital Partners، Vertex Ventures، Viola و REWE نیز شرکت میکنند.
این استارت آپ ارزش گذاری را فاش نمی کند، اما طبق گفته PitchBook، آخرین ارزش گذاری آن در سال 2020 حدود 208 میلیون دلار بوده است. این دور اخیر کل جمع آوری شده را به تقریباً 300 میلیون دلار می رساند.
بینایی کامپیوتر، یادگیری ماشین و سایر نوآوری ها در هوش مصنوعی این روزها به شدت در سیستم های مستقل در تعدادی از صنایع استفاده می شود و سوپرمارکت ها یکی از جالب ترین برنامه ها هستند. در مواجهه با هجوم پیشنهادها برای خرید مواد غذایی به صورت آنلاین و تحویل آنها به خانه شما در زمان های کوتاه تر، تجربه خرده فروشان در فروشگاه تا حد زیادی راکد شده است.
با این حال، در فروشگاه، مقدار زیادی از سربار ناکارآمد را به دلیل هزینههای املاک و ساختمان، چرخش محصول، سرقت و هزینه نگهداری کارکنان برای خدمات رسانی به مشتریان نشان میدهد. بحث برای معرفی سیستمهای مستقل در فروشگاههای مواد غذایی، فناوری به خاطر فناوری نیست، بلکه به کاهش هزینهها و ضایعات در همه این زمینهها کمک میکند، در حالی که تجربه را برای مشتریانی که معمولاً برای انجام کار دیگری عجله دارند، سرعت میبخشد.
راهحل تسویهحساب شخصی Trigo به نام «EasyOut» بر اساس مجموعهای از دوربینهای بالای سر، حسگرهای قفسه و الگوریتمهایی است که با «دوقلوهای دیجیتالی» فروشگاهی کار میکنند تا تجربههای بدون صندوقدار را مدیریت کنند.
برخی معتقدند این یک رویکرد گران است، هم از نظر نصب اولیه و هم از نظر نگهداری، و استدلال میکنند که روشهای دیگر، مانند سیستمهای مبتنی بر حسگر که در خود سبد خرید قرار دارند، رویکرد بهتری هستند.
کانترهای هوشمند و چرخ دستیهای هوشمند جایگاه خود را دارند، اما تسویهحساب بیوقفه در فروشگاه بر اساس دوربینها و حسگرهای مجهز به هوش مصنوعی – که در آن هزینههای سختافزاری با گذشت زمان کاهش مییابد – هم از نظر تجربهای که برای خریداران فراهم میکند، هم از نظر تجربه بهتر است. کارایی و ابزارهایی که خرده فروشان را قادر می سازد. او گفت که یک مشکل این است که گاری ها برای خریدارانی که فقط چند کالای دستی خریداری می کنند، حساب نمی کنند. «تجهیزات بی دردسر خرید را برای همه بدون در نظر گرفتن اندازه سبدشان یا نحوه برنامه ریزی آنها برای خرید بدون دردسر می کند. اگر یک سبد خرید کامل دارید، نمیخواهید در محل تسویهحساب منتظر بمانید یا همه آن اقلام را در یک تسویهحساب مستقل اسکن کنید، فقط میخواهید بدون در نظر گرفتن اندازه فروشگاهتان از آن خارج شوید.»
او همچنین معتقد است که رویکرد “دوقلو دیجیتال” که Trigo استفاده میکند و فروشگاه را در زمان واقعی منعکس میکند، دقیقتر است و میتواند برای چیزی بیش از پرداخت، مانند مدیریت پیشبینی موجودی، تغییر کاربری دهد. وی گفت: چرخ دستی های هوشمند و فناوری های مشابه اجازه دیجیتالی شدن کامل فروشگاه را نمی دهند، بنابراین در مقایسه با سیستم کامل، راه حل های محدودی هستند.
گابای استدلال میکند که حتی در شرایط فعلی بازار – مشکل بزرگتر فروشگاهها و خریداران آنها تورم است و مردم نگران قیمت کالاها هستند تا مدت زمان خرید آنها – واقعاً مانع گفتگو با مشتریان نشده است. وی گفت: به ویژه در دوره های تورم بالا، افزایش قیمت ها و اختلالات زنجیره تامین، ارزش موجودی و مدیریت عرضه بسیار زیاد است. این شرکت هزینه تجهیز مثلاً یک سوپرمارکت متوسط به فناوری خود را فاش نمیکند، اما میگوید که آنها معمولاً طی 18 ماه شاهد بازگشت سرمایه هستند. او گفت: «صرفهجویی در هزینههایی که فناوری ایجاد میکند در طول زمان افزایش مییابد و حاشیه سود خواربارفروشان را افزایش میدهد.
گابای گفت، یکی از استدلالهای Trigo این است که فناوری آن میتواند برای همه خریدها استفاده شود، صرف نظر از اندازه سبد خرید، تمرکز فعلی آن، سوپرمارکتهای بزرگ است. گابای گفت تا به امروز، فروشگاه هایی با مساحت بین 3000 فوت مربع تا 5000 فوت مربع — فروشگاه های در حال حرکت — باز کرده است ، اما “اکنون در حال کار بر روی قالب های بزرگتر از جمله فروشگاه های بیش از 10000 فوت مربع هستیم.”
در حالی که بخش مواد غذایی دقیقاً به دلیل ناکارآمدیهای خاص آن در کانون توجه شرکت باقی میماند، برنامه بلندمدت گسترش به سایر دستههای خردهفروشی مانند داروخانهها و رستورانهای خدمات سریع است. گابای گفت: «اما ما شاهد پتانسیل عظیمی برای مدرن کردن هزاران فروشگاه مواد غذایی موجود در سراسر جهان هستیم. این امر همچنین در حال افزایش است زیرا خواربارفروشان به طور فزاینده ای فروشگاه های تجارت الکترونیک خود را با فروشگاه های آجر و ملات خود متصل می کنند.
این دقیقاً همان جایی است که SAP در تصویر ظاهر می شود. این شرکت به عنوان یک حامی استراتژیک در این دور توصیف میشود: با فهرست طولانی مشتریان خردهفروشی خود کار میکند، و برنامه کمک به ادغام Trigo در آن سیستمها است.
جورن کلر، معاون اجرایی و رئیس SAP S/4HANA در بیانیهای گفت: «فناوری برتر بینایی رایانهای تریگو زیرساخت خرید خرید و فروش را ایجاد کرد و زمینه را برای سناریوهای اضافی در فروشگاه آینده فراهم کرد. SAP بهعنوان یک ارائهدهنده پیشرو نرمافزار سازمانی برای صنعت خردهفروشی، خرسند است که به عنوان یک سرمایهگذار استراتژیک در Trigo برای پشتیبانی از توسعه سیستم عامل سوپرمارکت مستقل StoreOS ملحق شود. راه حل های آنها با ادغام یکپارچه با SAP S/4HANA و هموار کردن راه برای ایجاد یک فروشگاه هوشمند، راه حل های ابری خرده فروشی SAP را تکمیل می کند.