
امروز، گوگل اعلام کرد که تغییرات زیادی در فروشگاه Google Play ایجاد می کند که بر قابلیت کشف برنامه های اندروید، روشی که توسعه دهندگان می توانند برنامه های خود را برای کاربران بازاریابی کنند، و نگرانی های مختلف اعتماد و ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهد. مهمتر از همه، گوگل اکنون به توسعهدهندگان توصیه میکند که Play Store برنامههایی را که هم کیفیت فنی و هم کیفیت درونبرنامهای را ارائه میدهند، با تبلیغ آنها در مکانهای بیشتری در فروشگاه Play که میتوانند توسط کاربران کشف شوند، اولویتبندی کند.
این تغییرات به قصد گوگل برای نگاه تحریریه بیشتری به نحوه ارائه و توزیع برنامه ها در فروشگاه Play اشاره دارد. این حوزهای است که معمولاً در سالهای گذشته تمرکز جدیتری برای اپل داشته است – بهویژه پس از اصلاح اپ استور در سال 2017، که بازیها و برنامهها را به بخشهای خود جدا کرد و محتوای سرمقالهای، از جمله مقالهها و نکات، درباره صفحه فروشگاه اصلی را معرفی کرد. .
با این حال، فروشگاه Play تا این حد پیش نمی رود. در عوض، گوگل میگوید اکنون با تغییر روشی که تعیین میکند کدام برنامهها در پلتفرم بیشتر قابل مشاهده باشند، کاربران را از برنامههای با کیفیت پایینتر دور میکند.
به طور خاص، آستانههای کیفیت جدیدی را پیادهسازی میکند که برنامههایی را که از نرخ خرابی معینی فراتر میروند و نرخهای «برنامه پاسخگوینده» (ANR) را هم بر اساس کلی و هم بر اساس مدل تلفن حذف میکند. گوگل میگوید برنامههایی که این آستانهها را برآورده نمیکنند، از برخی از بخشهای Play Store، از جمله توصیهها، حذف میشوند، در حالی که برخی دیگر حتی ممکن است هشداری را در فهرست فروشگاه خود قرار دهند تا انتظارات کاربر مناسب را تنظیم کنند.

اعتبار تصویر: گوگل
علاوه بر کیفیت فنی، ویراستاران فروشگاه Play به طیف وسیعی از عوامل نیز توجه میکنند، مانند اینکه آیا برنامه یا بازی طراحی دقیقی دارد، اینکه آیا محتوا کاربران را درگیر نگه میدارد، آیا فرآیند انتخاب کردن واضح است یا خیر، آیا تبلیغات خوب هستند یا خیر. یکپارچه، در صورتی که برنامه در دسترس باشد، و اگر ناوبری، کنترلها و منوها به راحتی قابل استفاده هستند، از جمله موارد دیگر. آنها همچنین بررسی میکنند که برنامه با دستورالعملهای کیفیت Android و بهترین روشها که در وبسایت برنامهنویس Android توضیح داده شده است، مطابقت داشته باشد.
علاوه بر این، این شرکت فرمتهای جدیدی را برای محتوای تبلیغاتی و نوع جدیدی از تبلیغات فروشگاهی شخصیسازی شده را برای توسعهدهندگان عرضه میکند که برای کمک به نمایش برنامهها در مقابل کاربران بیشتر طراحی شده است.
در مورد اول، توسعهدهندگان میتوانند از LiveOps – واحدهای تجاری اختصاصی برای تبلیغ برنامهها در فروشگاه Play استفاده کنند. امروزه از آنها برای تبلیغ تخفیفها و پیشنهادات، بهروزرسانیهای اصلی برنامه، رویدادهای درون برنامهای، اطلاعیههای پیشثبتنام و موارد دیگر استفاده میشود. اپل نیز ویژگی مشابهی را در سال گذشته منتشر کرد. انواع واحدهای بازاریابی به فروشگاههای اپلیکیشن احساس بیدرنگ بیشتری میدهند، زیرا میتوانند دلایلی را برای دانلود و راهاندازی برنامهها به بازار عرضه کنند اکنونبه جای اینکه فقط به عنوان ارتقای عمومی خدمت کند.

اعتبار تصویر: گوگل
گوگل اشاره میکند که توسعهدهندگانی که از LiveOps استفاده میکنند، در مقایسه با عناوین مشابهی که از این پیشنهاد استفاده نکردهاند، 3.6 درصد افزایش درآمد و 5.1 درصد افزایش در کاربران فعال روزانه 28 روزه داشتهاند. اکنون LiveOps را به عنوان «محتوای تبلیغاتی» تغییر میدهد تا منعکسکننده برنامههای بلندمدت برای گسترش این ویژگی برای پشتیبانی از انواع جدیدی از محتوا باشد – از جمله مواردی که در آنها، آیتمهای تبلیغاتی در صفحات اصلی کاربران، عمیقتر به نظر میرسند در فروشگاه Play ادغام میشوند. و مناطق کشف، در لیست های عنوان، و به طور مستقیم در برنامه ها از طریق لینک های عمیق.
توسعه دهندگان همچنین به زودی می توانند نوع جدیدی از لیست ایجاد کنند که به آنها امکان می دهد به طور خاص کاربران رها شده (افرادی که برنامه یا بازی را امتحان کرده و سپس آن را رها کرده اند) هدف قرار دهند. این قالب «فهرستهای فروشگاه سفارشی کاربران خرد شده»، که نزدیکتر به پایان سال عرضه میشود، میتواند پیام خاصی را که برای جذب مجدد کاربران قبلی طراحی شده است، نمایش دهد.
دو تغییر دیگر با هدف ایمنی برنامه و محافظت از توسعه دهندگان – و کاربرانی که برنامه های خود را دانلود می کنند – در برابر حملات هماهنگ است.
Google Play Integrity API را که به محافظت در برابر ترافیک مخاطره آمیز و جعلی کمک می کند، با ویژگی های بیشتر به روز می کند. برنامهنویسان میتوانند پاسخهای API را سفارشی کنند، آزمایشهایی را در Play Console راهاندازی کنند و از گزارشهای جدید برای تجزیه و تحلیل پاسخهای API خود استفاده کنند. آنها همچنین میتوانند پاسخهای API را از تنظیمات توسعهدهنده برنامه Play Store در هر دستگاه اشکالزدایی کنند.
گوگل همچنین می گوید در حال راه اندازی برنامه جدیدی است که برای مقابله با حملات هماهنگ به رتبه بندی و بررسی برنامه ها طراحی شده است. این شرکت اطلاعات زیادی در مورد نحوه عملکرد این برنامه ارائه نکرده است، اما به توسعه دهندگان راهی می دهد تا در صورتی که برنامه آنها به طور غیرمنصفانه مورد هدف بررسی های جعلی قرار گرفت، احتمالاً توسط کاربران یا رقبای آنها، مقابله کنند. این یک منطقه نگران کننده است که اخیراً در اخبار منتشر شده است، در واقع زمانی که برنامه اجتماعی جدید با رتبه برتر، Gas، ناگهان هدف کلاهبرداری قرار گرفت که ادعا می کرد از آن برای قاچاق انسان استفاده می شود و باعث شد کاربران حساب های خود را حذف کنند. .
این تغییرات به دنبال بهروزرسانیهای قبلی Play Store است که برای کمک به کاربران برای کشف بهتر برنامههای غیرهوشمندی که روی ساعتهای هوشمند، تلویزیون یا تبلتهایشان اجرا میشوند، طراحی شدهاند. در اوایل سال جاری، گوگل همچنین به توسعه دهندگان هشدار داد که دانلود برنامه های قدیمی را مخفی و مسدود خواهد کرد. گوگل به توسعه دهندگان هشدار داده است که اکنون، از اول نوامبر 2022، اگر می خواهند اپلیکیشنشان در پلی استور توسط کاربران جدیدی که از نسخه های جدیدتر سیستم عامل اندروید استفاده می کنند، قابل شناسایی باشد، باید API سطح 30 (اندروید 11) یا بالاتر را هدف قرار دهند.