
گفتگوی اطراف پذیرش گسترده وسایل نقلیه الکتریکی ذاتاً با شارژ مرتبط است: آیا شارژرها فراوان هستند؟ آیا آنها ماشین مرا با سرعت کافی شارژ می کنند؟ آیا آنها به شبکه ای وصل شده اند که به طور کامل از زغال سنگ تغذیه نمی کند؟
میلیاردها دلار صرف ساخت باتری هایی شده است که می توانند شارژ سریع را انجام دهند و همچنین شارژرهایی که می توانند خودرو را در کمتر از 20 دقیقه شارژ کنند. تعداد کمی، حداقل در ایالات متحده، واقعاً در مورد تعویض باتری ماشین و کامیون صحبت می کنند.
آمپل خود را در میان معدود افرادی می بیند که این اتهام را رهبری می کنند.
Ample که از خاکستر سلف شکست خورده خود Better Place برخاست، تعویض باتری را به لس آنجلس آورد و به زودی این فناوری را از طریق یک سری مشارکت با شرکای ناوگان مانند Uber و Eneos به ژاپن و مادرید معرفی خواهد کرد. برخلاف مدل قبلی خود، Ample تا زمانی که متوجه نشود مشتریانی وجود خواهند داشت که از آنها استفاده خواهند کرد، سعی در راه اندازی ایستگاه های تعویض باتری ندارد.
از زمانی که یک سال پیش با یکی از بنیانگذاران و رئیس شرکت Ample، جان دو سوزا ملاقات کردیم، این استارت آپ مستقر در سانفرانسیسکو بی سر و صدا رشد کرده است و ایستگاه های سوئیچینگ جدید ایجاد کرده و با شرکای ناوگان اضافی در سراسر جهان قرارداد امضا کرده است.
در همین حال فناوری تعویض باتری خودرو وارد چین شده است. پکن از چندین شرکت در حال توسعه این فناوری به عنوان بخشی از برنامه گستردهتر خود حمایت میکند تا اطمینان حاصل شود که ۲۵ درصد از تمام خودروهای فروخته شده تا سال ۲۰۲۵ الکتریکی هستند. خودروسازان Nio و Geely، توسعهدهنده فناوری تعویض باتری Aulton و تولیدکننده نفت Sinopec در سال جاری اعلام کردند که قصد دارد در سال جاری بسازد. 24000 ایستگاه تبادل در چین تا سال 2025. امروزه 1400 ایستگاه وجود دارد.
ما با د سوزا صحبت کردیم تا در مورد پیامدهای سرمایهگذاری چین در تعویض باتری، اینکه چرا مقیاسبندی زیرساختهای شارژ سریع بسیار سختتر از آن چیزی است که فکر میکنیم، و توصیههای او در مورد اینکه چگونه استارتآپهای سختافزاری میتوانند مقیاسپذیر باشند، صحبت کنیم.
(یادداشت سردبیر: مصاحبه زیر، بخشی از یک مجموعه در حال انجام با بنیانگذاران ساخت شرکت های حمل و نقل، برای طولانی و وضوح ویرایش شده است.)
شما از مادرید با من تماس می گیرید که گفتید آمپل به عنوان شهر پرتاب بعدی هدف قرار داده است.
بله، ما در مادرید مستقر هستیم و صحبت می کنیم. ما با Repsol برای استقرار سریع یک شبکه گسترده شریک هستیم. اوبر برای همکاری با مدیران ناوگان کارپول؛ و خودروسازان (که ما هنوز به طور عمومی اعلام نکرده ایم) برای ارسال وسایل نقلیه با راه حل Ample.
از منظر مشتری، مشارکت های ما بر اشتراک سواری، اشتراک خودرو و تحویل آخرین مایل متمرکز است.
تعویض باتری ممکن است دشوار باشد زیرا نیاز به استانداردسازی باتری دارد. Ample جایگزینی ماژولار باتری را فراهم می کند، به این معنی که شما کل بسته باتری را جایگزین نمی کنید. می توانید توضیح دهید که چرا این مهم است؟
دو جنبه از جایگزینی باتری ماژولار Ample وجود دارد که مهم است. اول، به انعطاف پذیری اجازه می دهد تا بسته های ما را در وسایل نقلیه با اندازه ها و اشکال مختلف با تنظیم مجدد باتری های مدولار قرار دهیم. این بدان معنی است که ما می توانیم ظرفیت های مختلف را با تغییر تعداد ماژول ها مجاز کنیم. همچنین ایستگاههای رباتی ما را مقرونبهصرفهتر میکند، زیرا ماژولهای سبکتر را به جای بستههای سنتی جابهجا میکنید.
دوم، حق ثبت اختراع Ample به ماژول ها اجازه می دهد تا با ویژگی های الکتریکی وسایل نقلیه سازگار شوند، به این معنی که ما می توانیم بدون نیاز به تغییرات در خودرو با OEM ها کار کنیم. ما همچنین میتوانیم از همان ماژولها در وسایل نقلیه مختلف استفاده کنیم و ورود مواد شیمیایی جدید به خودروها را آسانتر میکنیم.
شما میگویید باتریهای Ample برای وسایل نقلیه آگنوستیک هستند، اما هنوز باید با خودروسازان به نحوی کار کنید تا مطمئن شوید که باتریهای خود را در خودرو قرار نمیدهند، درست است؟
ما با خودروسازان کار می کنیم تا بتوانیم خودروهای بدون باتری بخریم. از آنجایی که ما بیشتر با آنها کار می کنیم، این است که به آنها یک باتری پشتیبان بدهیم. آنها ممکن است باتری های خود را از سامسونگ، ال جی یا CATL تهیه کنند، اما ما می توانیم باتری را به آنها بدهیم که جایگزین فوری است. همانطور که مشتری می تواند نوع لاستیک یا صندلی مورد نظر خود را در خودرو انتخاب کند، روزی می تواند انتخاب کند که از چه باتری هایی استفاده کند. اگر باتری های ما را داخل آن بگذارند، می توان آنها را تعویض کرد. اگر خودشان را بگذارند، نیستند.