
در حالی که ایلان ماسک بار دیگر به معامله خرید توییتر نزدیک می شود، گمانه زنی ها در مورد اینکه چگونه این میلیاردر قصد دارد شبکه اجتماعی را متحول کند، دوباره مطرح می شود. از مشک یک توییت این هفته یک سرنخ ارائه کرد: “خرید توییتر شتاب دهنده ای برای ساخت X، برنامه ای برای همه چیز است.”
در حالی که ماسک توضیح بیشتری در مورد ظاهر X ارائه نداد، بسیاری معتقدند که او به دنبال تکرار موفقیت وی چت است که در دهه گذشته عملاً به اپلیکیشنی برای همه چیز در چین تبدیل شده است. مردم از آن برای خواندن اخبار، گرفتن سواری، رزرو نوبت دکتر، پرداخت مالیات و انجام فعالیت های روزانه بی شمار دیگر استفاده می کنند.
این ممکن است در واقع ایده ماسک باشد، با توجه به اینکه او مملو از ستایش پیام های متعلق به Tencent است. بنیانگذار تسلا در اولین تالار شهر خود با کارمندان توییتر در ماه ژوئن در مورد وی چت به عنوان یک چشم انداز احتمالی برای شبکه اجتماعی آمریکایی صحبت کرد.
و می دانید، اگر به WeChat در چین فکر کنم، که در واقع یک برنامه عالی و عالی است، اما هیچ جنبش WeChat در خارج از چین وجود ندارد. و من فکر می کنم یک فرصت واقعی برای ایجاد آن وجود دارد. شما اساساً در وی چت در چین زندگی می کنید زیرا برای زندگی روزمره شما بسیار مفید و مفید است. و من فکر می کنم اگر بتوانیم با توییتر به آن دست پیدا کنیم یا حتی به آن نزدیک شویم، موفقیت بزرگی خواهد بود.
وی چت مدت هاست که در غرب به عنوان یکی از بزرگترین اختراعات اینترنت چینی مورد استقبال قرار گرفته است. و سرمایه گذاری Tencent در تسلا به احتمال زیاد به ماسک بینشی از غول اینترنتی چینی داد. اما آیا مدل WeChat واقعاً محصولی مطلوب برای ایالات متحده است؟
ویژگیهای دقیق وی چت که ماسک را تحت تأثیر قرار میدهد نیز منبع انتقاد از این برنامه بوده است. منتقدان می گویند که این پیام رسان چند منظوره عملاً یک باغ دیواری ایجاد کرده است، جایی که تراکنش های تجارت الکترونیک تنها از طریق برنامه پرداخت آن انجام می شود و اطلاعات مصرف شده توسط کاربران در زیرساخت ویچت یا در خدمات شخص ثالث پشتیبانی شده توسط Tencent منتشر می شود. پیوندهای دشمنان Tencent، مانند علیبابا و Douyin (خواهر TikTok در چین) در وی چت در دسترس نبود تا اینکه جنبش ضد انحصار اخیر در پکن شروع به تخریب دیوارهای ضخیم کرد.
یک برنامه فوق العاده می تواند راحتی را برای کاربران به ارمغان بیاورد زیرا آنها به سختی مجبور به ترک پلت فرم – که به نوبه خود به افزایش درآمد برای شرکت کمک می کند – می شود، اما این مدل می تواند رقابت را خفه کند و انتخاب مصرف کننده را مسدود کند.
به کنار این نگرانی ها، آیا ماسک در نهایت می تواند موفقیت ویچت در ایالات متحده را تکرار کند؟
بعید است، حداقل ویچت در وضعیت فعلی آن نیست. اپلیکیشن پیامرسانی در شرایط منحصر به فرد چین، چه خوب و چه بد، پیشرفت کرد. قبل از اینکه WeChat چه کاری را درست انجام داده است، فراموش نکنیم که هسته اصلی آن به عنوان یک برنامه پیامرسان اجتماعی، آن را از توییتر، که یک پلتفرم رسانه اجتماعی است، تفاوت اساسی میکند. این واقعیت که این یک برنامه چت است به این معنی است که بسیار چسبنده است. وی چت با بیش از 1.3 میلیارد کاربر، پیام رسان همه جا در چین است، در حالی که مردم بیشتر برای مصرف اطلاعات به توئیتر مراجعه می کنند تا با افرادی که در زندگی واقعی می شناسند صحبت کنند.
مزایای ناعادلانه وی چت
وی چت از ابتدا شروع نشد. تنسنت قبلاً پادشاه شبکه های اجتماعی در چین با QQ بود، یک پیام رسان شبیه به ICQ که در عصر رایانه شخصی ظهور کرد. مدت کوتاهی پس از راهاندازی ویچت در سال ۲۰۱۱، تنسنت نمودار اجتماعی عظیم QQ را به ویچت باز کرد و به افراد این امکان را داد که دوستان QQ را در ویچت اضافه کنند. اگر ماسک X را از پایه بسازد، میتواند با کاربران از توییتر به پلتفرم جدید بازی کند. اما، با پایبندی به قیاس وی چت، در بازاری مملو از واتس اپ، مسنجر، تلگرام و دیگران رقابت خواهد کرد.
WeChat برنامه های بسیاری است که در یک برنامه قرار گرفته اند و Messages پورتالی است که از طریق آن افراد بسیاری از ویژگی های اضافه شده در طول سال ها را کشف می کنند. یکی از ویژگی های قاتل اولیه آن، ویژگی انتشار محتوا به نام حساب های عمومی است. زمانی که حسابهای عمومی در سال 2012 راهاندازی شد، پلتفرمهای Weibo و وبلاگنویسی دو مکانی بودند که کاربران چینی میتوانستند صدای خود را به اشتراک بگذارند. اولی مانند توییتر محدودیت 140 کاراکتری داشت، در حالی که وبلاگ ها بیشتر در میان نخبگان چینی محبوب بودند. بر اساس یک برنامه چت معمولی، حسابهای عمومی به زودی همه را از اقتصاددان گرفته تا صاحبان مشاغل کوچک که میخواستند ایدهها را گسترش دهند، جذب کرد.
تا اوایل سال 2021، 360 میلیون کاربر مقالات را از طریق حساب های عمومی مطالعه می کنند. هر سازمانی که نیاز به تولید محتوا دارد در وی چت است، از رسانه های دولتی گرفته تا برندهای مد. چشم انداز رسانه های آنلاین ایالات متحده بسیار متنوع تر است. مردم اخبار را در برنامه های خبری می خوانند، در لینکدین به دنبال رهبری هستند و از طریق وبلاگ ها با داستان های برند روبرو می شوند. اکثر مشاغل در چین ممکن است وب سایت نداشته باشند، اما احتمالاً یک حساب عمومی در وی چت دارند.
با گذشت زمان، حساب های عمومی به یک زیرساخت دیجیتال برای مشاغل تبدیل شده است، نه بی شباهت به Shopify. این امر با راهاندازی WeChat Pay در سال 2013 امکانپذیر شد. در حالی که آمریکا دهه گذشته را صرف بهبود تراکنشهای دارای کارت مغناطیسی کرده است، چین هرگز از کارت اعتباری گسترده استفاده نکرده است و مستقیماً از پول نقد به پرداختهای تلفن همراه با استفاده از کدهای QR رفته است.
WeChat Pay به سرعت مورد پذیرش انبوه قرار گرفت و به گزینه پرداخت پیشفرض برای چندین برنامه محبوب تبدیل شد، از جمله استارتآپ Didi و پلتفرم تحویل غذا Meituan، که توسط Tencent، یکی از پرکارترین سرمایهگذاران شرکتی در جهان پشتیبانی میشوند. اگر ماسک راهحل پرداخت جدیدی را راهاندازی کند که از وی چت پی پیروی میکند، باید با دیگر غولهای اینترنتی اتحاد ایجاد کند تا پذیرش را افزایش دهد.
نقش وی چت به عنوان ستون فقرات تجارت الکترونیک با گذشت زمان قوی تر می شود. در سال 2017، به توسعه دهندگان اجازه داد تا برنامه های سبک وزنی بسازند که روی وی چت اجرا شوند. کسبوکارهایی که قبلاً محصولاتی را از طریق صفحات ثابت با حسابهای عمومی ارائه میکردند، اکنون میتوانند فروشگاههای مبتنی بر وی چت را که تمام ویژگیهای اساسی یک برنامه تجارت الکترونیک را دارند، راهاندازی کنند. Pinduoduo، استارتاپ تجارت اجتماعی که نیم قرن به رقیب علی بابا تبدیل شده است، به لطف ادغام یکپارچه با ویژگی های اجتماعی WeChat به یک برنامه کوچک تبدیل شده است. تصور کنید بتوانید آمازون را در واتس اپ مرور کنید، صفحات محصول را با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید و بدون خروج از پیام رسان خرید کنید.
وی چت پس از تبدیل شدن به وب گسترده ورد برای اینترنت موبایل چین، یک اکوسیستم اپلیکیشن را در خود ایجاد کرده است. شرکتهای فناوری مانند آمازون، اوبر، فیسبوک و اسکوئر بعید است بخواهند به یک برنامه فوقالعاده فرضی X بپیوندند، با توجه به اینکه قبلاً در بخشهای خود جای پایی دارند و بر دادههای کاربران کنترل دارند. با پیروی از مدل WeChat، ماسک اساساً در مقابل غولهای فناوری با صدها میلیون کاربر و محصولات پرداخت خود قرار میگیرد.
تیغه تسلا
ماسک می تواند به جای تقلید از وی چت از مزیتی که Tencent می خواهد استفاده کند. بیشتر شرکتهای اینترنتی پیشرو در چین، از جمله تنسنت، در یک تولیدکننده خودروهای الکتریکی سرمایهگذاری کرده یا با آن همکاری کردهاند. در حالی که برخی از سرمایهگذاریهای آنها صرفاً مالی است، برخی دیگر روی آیندهای شرطبندی میکنند که در آن وسایل نقلیه هوشمند به پورتال اصلی سرگرمی، خرید و حتی مصرف اطلاعات تبدیل میشوند – و میخواهند وارد بازی شوند.
در واقع، تنسنت قبلاً با شرکت نمونه کار خود Nio، یکی از سریعترین استارتآپهای در حال رشد خودروهای برقی چین، همکاری کرده است تا یک برنامه خبری متناسب با مردم هنگام رانندگی ایجاد کند. Nio می تواند به راحتی طیف وسیعی از برنامه های شخص ثالث دیگر مانند سرویس های پخش ویدئو و دستیارهای صوتی را در سیستم عامل داخل خودرو خود ادغام کند. همانطور که تسلا می تواند.
تسلا در حال حاضر زیرساخت هایی برای این کار دارد. همانطور که همکار کرستن نوشت:
تسلا برای توسعه دهندگان شخص ثالث باز است. API تسلا از نظر فنی خصوصی است. اما وجود دارد و به اپلیکیشن خود تسلا اجازه میدهد با خودروها ارتباط برقرار کند تا کارهایی مانند خواندن وضعیت شارژ باتری و قفل کردن درها را انجام دهد. در مهندسی معکوس، این امکان وجود دارد که یک برنامه شخص ثالث مستقیماً با API ارتباط برقرار کند.
دستاورد وی چت الهامبخش است، اما ممکن است آن چیزی نباشد که عموم مردم آمریکا میخواهند، و امپراطوری رو به رشد مصرفکننده آنلاین آن را نمیتوان به راحتی خارج از چارچوب چین تکرار کرد. ماسک میتواند برنامه تسلا را بگیرد و آن را در پروژه فرضی X خود ببافد، و از چگونگی شکلگیری اکوسیستم درونبرنامهای پر جنب و جوش با توسعهدهندگان شخص ثالث، اما حتی با تسلط تسلا EV و یک شبکه اجتماعی، در صورت رسیدن به توافق توییتر، سرنخهایی را به دست آورد. از طریق، این هنوز به یک برنامه “همه چیز” اضافه نمی شود.