

Rivian سازنده خودروهای برقی روز چهارشنبه تایید کرد که این شرکت در مسیر دستیابی به هدف تولید سالانه 25000 خودرو با وجود اختلالات غیرقابل پیش بینی زنجیره تامین و کمبود قطعات است.
این شرکت استارتاپی که به عمومی تبدیل شده است، حتی در شرایطی که چالشهای صنعت، غرغرهای زنجیره تامین و نیروهای اقتصاد کلان امسال برای جلوگیری از اشتهای شدید مصرفکنندگان برای خودرو، کامیون و شاسیبلند، توطئه کردهاند، به هدف تولید خود متعهد باقی مانده است.
ریویان گفت که تولید سه ماهه سوم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 67 درصد افزایش داشته است و در مجموع 15000 وسیله نقلیه از جمله کامیون، SUV و ون تحویل برای آمازون تا 30 سپتامبر تولید شده است. این شرکت در طول سه ماهه 7363 خودرو تولید کرد که با اضافه شدن شیفت دوم در کارخانه نرمال ایلینوی تقویت شد. 6584 دستگاه از آنها را تحویل داد که یک جهش قابل توجه از 4467 وسیله نقلیه تحویل شده توسط Rivian در سه ماهه دوم سال است.
مانند سایر خودروسازان و به ویژه دیگر استارتاپها، ریوین امسال با موسس و مدیرعامل RJ Scaringe مجبور شد در ماه جولای 6 درصد از نیروی کار خود یا تقریباً 900 کارمند خود را اخراج کند.
برای سه ماهه سوم، Rivian زیان خالص 1.72 میلیارد دلاری با درآمد 536 میلیون دلاری را گزارش کرد. این در مقایسه با زیان خالص 1.23 میلیارد دلاری از درآمد یک میلیون دلاری در مدت مشابه سال قبل است.
در ماه اکتبر، Rivian مجبور شد تقریباً تمام خودروهای خود را برای تعمیر خطای فرمان فراخوانی کند. در همین حال، این شرکت در حال آماده شدن برای محدودیت های زنجیره تامین طولانی مدت است که در زنجیره تامین باتری خود پیش بینی می کند. Scaringe از مرحله کنفرانس TechCrunch Disrupt گفت: کمبود مداوم تراشه های نیمه هادی در صنعت “اشتهاآوری به میزان محدودیت زنجیره تامین است که احتمالاً در 15 سال آینده در زنجیره تامین باتری شاهد خواهیم بود.” ماه
با این حال، تقاضا برای خودروهای ریویان همچنان باقی است و تا روز دوشنبه بیش از 114000 پیشسفارش در ایالات متحده و کانادا انجام شد. این علاوه بر سفارش اولیه 100000 ون برقی آمازون است.
ریوین به بخشهایی اشاره کرد که رشد بالقوهای را در آنها مشاهده میکند، از جمله راهاندازی نسل بعدی پلت فرم R2 EV در سال 2026، مشارکت با مرسدس بنز برای تولید ونهای الکتریکی در مقیاس و استخدام جیمز فیلبین، مدیرعامل سابق Waymo و Zoox برای رهبری ریویان. تلاش در هوش مصنوعی و فناوری های رانندگی خودکار.
چالشهای اقتصادی کوتاهمدت بر تولیدکنندگان خودروهای برقی در اندازههای مختلف فشار وارد میکند. استارتآپ بریتانیایی خودروهای الکتریکی Arrival که در بحبوحه بحران مالی در حال تغییر ساختار کسبوکار خود است و بر توسعه ونهای تجاری برای ایالات متحده به جای اروپا تمرکز دارد، روز سهشنبه اعلام کرد که انتظار ندارد تا پس از سال 2023 درآمد کسب کند.
همچنین روز سهشنبه، لوسید موتورز از زیان خالص 530 میلیون دلاری در سه ماهه سوم با درآمد 195.5 میلیون دلاری خبر داد. این استارت آپ تایید کرده است که در مسیر ساخت بین 6000 تا 7000 دستگاه سدان لوکس Lucid Air در سال 2022 قرار دارد که از هدف اولیه 20000 کمتر است.
تسلا درآمد سه ماهه سوم خود را تقریباً دو برابر کرد و به 3.3 میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل رساند، اما گفت تولید همچنان به دلیل عرضه محدود است. رکورد درآمد 21.45 میلیارد دلاری گزارش شده توسط تسلا برای سه ماهه همچنان کمتر از انتظارات تحلیلگران بود.
ریوین، تسلا و سایرین همچنین با رقابت خودروسازان قوی قدیمی روبرو هستند که به تولید کامیونهای الکتریکی و شاسیبلندها، مانند ولوو EX90 که صبح چهارشنبه معرفی شد، در تلاش برای تبدیل شدن به تمام الکتریکی تا پایان دهه، ادامه میدهند.