

بایدو، غول اینترنتی چینی که به دلیل موتورهای جستجوی خود مشهور شد، در حال برداشتن گام های بلندی در زمینه رانندگی خودکار است.
از این هفته، عموم مردم می توانند رباتکس خود را در ووهان بین ساعت 7 صبح تا 11 شب بدون راننده پشت فرمان برانند. پیش از این، وسایل نقلیه بدون راننده آن فقط از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر در شهر کار می کردند. انتظار می رود این طرح به روز شده یک میلیون مشتری را در مناطق خاصی از ووهان، شهری با بیش از 10 میلیون نفر، پوشش دهد.
مانند بسیاری از استارتآپهای خودروهای خودمختار، بایدو ترکیبی از دوربینهای شخص ثالث، رادارها و لیدارها را ترکیب میکند تا برخلاف راهحل مبتنی بر دید تسلا به خودروهایش کمک کند در شرایط دید کم بهتر ببینند.
در ماه اوت، بایدو شروع به ارائه تاکسیهای رباتیک بدون سرنشین کرد و مسافران را با نرخ تاکسی شارژ کرد. در سه ماهه سوم، آپولو گو، اپلیکیشن سواری این شرکت، بیش از 474000 سفر انجام داد که 311 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. در مجموع، آپولو گو در سه ماهه سوم از 1.4 میلیون سفارش فراتر رفت.
این یک جریان درآمد بالقوه قابل توجه برای بایدو به نظر می رسد، اما باید چنین اعدادی را در نظر گرفت و پرسید: به چه تعداد از این سفرها با تخفیف یارانه پرداخت می شود؟ چه تعداد از اینها مسیرهای تکراری و روزانه هستند به جای نوآوری های یکباره ساخته شده توسط پذیرندگان اولیه؟ برای برجسته کردن نتایج عملکرد، دیدن اپراتورهای روباتیک چینی که مردم را برای سوار شدن در وسایل نقلیه خود استخدام می کنند غیر معمول نیست.
همچنین تشخیص اینکه کدام یک از تازه واردان رباتیک چینی در این مرحله دست بالا را دارند دشوار است. گسترش آنها به رابطه آنها با شهر محلی که در آن فعالیت می کنند بستگی دارد و شهرهای بزرگ اغلب قدرت تصویب قوانین محلی خاصی را دارند.
به عنوان یکی از معدود بخشهای مصرفکننده اینترنت که هنوز فضای زیادی برای رشد دارد، رانندگی خودکار از حمایت گرم دولتهای محلی در سراسر کشور برخوردار است. نمونهای از آن، ووهان، یک مرکز صنعتی در مرکز چین است که یکی از اولین شهرهای این کشور است که به رباتیک اجازه میدهد تا مردم را بدون اپراتورهای ایمنی در خودرو اجرا کند. و حالا به نظر می رسد که شهر با ماشین های بدون راننده که حتی در نور کم شب حرکت می کنند، راحت است.
اگر مقدار معقولی از شک و تردید را کنار بگذاریم، بایدو واقعاً تلاش زیادی کرده است تا آینده خودران را زودتر نشان دهد. یکی از خندق هایی که می سازد، مدل بصری-زبانی آن برای شناسایی اجسام نادیده یا نادر در سناریوهای دم بلند است. هوش مصنوعی توسط Wenxin، همان مدل بزرگی که پلتفرم متن به تصویر آن را تقویت می کند، طراحی شده است.
بایدو پیشتر توضیح داد: «این مدل به وسایل نقلیه خودران اجازه میدهد تا به سرعت از یک جسم نامرئی مانند تشخیص وسایل نقلیه ویژه (اتح نشانی، آمبولانس)، تشخیص نادرست کیسههای پلاستیکی و غیره استفاده کنند. علاوه بر این، مدل ادراک رانندگی خودمختار Baidu – یک مدل فرعی از مدل بزرگ WenXin – با استفاده از بیش از 1 میلیارد پارامتر، قادر است پتانسیل تعمیم درک رانندگی خودران را به طور چشمگیری بهبود بخشد.