

اپل روز دوشنبه بهروزرسانیهای نرمافزاری – iOS 16.1، iPad OS 16.1 و macOS Ventura را برای همه کاربران منتشر کرد. همچنین قوانین جدید App Store را معرفی کرد که ویژگیهای بازشده از طریق NFT را محدود میکند و برنامهها را ملزم میکند از روش پرداخت اپل برای خرید «افزایش» برای پستهای رسانههای اجتماعی استفاده کنند.
NFT
این شرکت گفت که برنامه ها مجاز به فهرست، ضرب و انتقال هستند و به کاربران اجازه می دهند NFT های خود (توکن های غیرقابل تعویض) را مشاهده کنند. با این حال، داشتن NFT نباید ویژگی های بیشتری را در برنامه باز کند. علاوه بر این، این برنامهها ممکن است به کاربران اجازه دهند مجموعههای دیگر را مشاهده کنند، اما نباید پیوندها، دکمهها یا فراخوانهای خارجی را برای خرید NFT نمایش دهند. کاربران فقط می توانند NFT را از طریق سیستم پرداخت درون برنامه ای اپل خریداری کنند.
این شرکت همچنین برنامهها را از استفاده از مکانیسمهای دیگر مانند کدهای QR یا ارزهای دیجیتال برای اعطای دسترسی ویژه به کاربران منع میکند.
در این بیانیه آمده است: «برنامهها نمیتوانند از مکانیسمهای خود برای باز کردن قفل محتوا یا عملکرد استفاده کنند، مانند کلیدهای مجوز، توکنهای واقعیت افزوده، کدهای QR، ارزهای دیجیتال و کیف پولهای رمزنگاریشده و غیره.»
خودی های صنعت اشاره کرده اند که این تغییرات می تواند پیامدهای جدی بر عملکرد داشته باشد وابسته به وب 3 برنامه های کاربردی (از جمله بازی ها) در اکوسیستم اپل. تا به حال، آنها می توانستند از NFT ها به عنوان راهی برای خنثی کردن هزینه های اپ استور اپل و به طور همزمان به عنوان یک رمز یا کلید برای باز کردن قفل ویژگی ها برای کاربران استفاده شوند – اما این دیگر مجاز نخواهد بود.
قابل ذکر است که متا شروع به ارائه ویژگی هایی برای کاربران کرده است تا NFT های خود را در اینستاگرام و فیس بوک نمایش دهند. این شرکت همچنین تمایل خود را برای باز کردن بازاری برای هنرمندان برای فروش آثار دیجیتالی خود ابراز کرده است. اما این حرکت اپل به این معنی است که اگر بازار در iOS در دسترس باشد، ممکن است مجبور به پرداخت هزینه های اپ استور شود.
مبادلات رمزنگاری
این شرکت همچنین در حال سرکوب صرافیهای ارزهای دیجیتال است زیرا اکنون آنها را ملزم به داشتن مجوز و مجوز مناسب برای ارائه صرافی ارزهای دیجیتال در تمام مناطقی است که در آن فعالیت میکنند. بنابراین اپل اکنون این قدرت را دارد که اگر برنامه را برای آن منطقه غیرقانونی بداند، یک صرافی رمزنگاری را از یک اپ استور محلی حذف کند.
رسانه های اجتماعی محرک هستند
با قوانین جدید اپ استور، اپل گفت که بازاریابان نباید از خریدهای درون برنامه ای برای مدیریت و خرید کمپین ها در انواع مختلف رسانه ها مانند تلویزیون، برنامه ها و فضای باز استفاده کنند. با این حال، آنها باید از سیستم خرید درونبرنامهای اپل برای خرید افزایش پستهای رسانههای اجتماعی استفاده کنند – این فقط برای برنامههایی اعمال میشود که ابزارهای درونبرنامهای برای تبلیغ پستها ارائه میدهند. این بدان معنی است که اپل این فروش ها را کاهش می دهد که می تواند منجر به افزایش هزینه های پلت فرم شود.
این می تواند بر شرکت هایی مانند Meta، TikTok و Tinder که بهبودهایی را در برنامه ارائه می دهند تأثیر بگذارد.
تغییرات دیگر
- اپل قبلاً مفاهیمی را گنجانده است که از رویدادهای جاری مانند “درگیری خشونت آمیز، حملات تروریستی و بیماری های همه گیر” در بخش هرزنامه استفاده می کند.
- اپل همچنین برنامهها یا برنامههای «ارتباط» را «که ممکن است شامل هرزهنگاری یا برای تسهیل فحشا یا قاچاق انسان و بهرهکشی استفاده شود» را در بخش محتوای ناخواسته اضافه میکند.
- این شرکت برنامهها را از استفاده از موسیقی iTunes یا Apple Music بدون اجازه بهعنوان موسیقی متن بازی یا موسیقی پسزمینه برای کلاژ ویدیو یا عکس منع میکند.
- برنامه های کاربردی خانه هوشمند که از استاندارد Matter IoT پشتیبانی می کنند باید از چارچوب پشتیبانی اپل برای شروع پینگ استفاده کنند.
- توسعهدهندگان باید از طریق یک حساب آزمایشی فعال یا حالت نمایشی به منظور آزمایش عملکرد مبتنی بر حساب، به بازبینان فروشگاه App دسترسی کامل بدهند.
در چند سال گذشته، اپل مجبور شده است هزینه های App Store خود را کاهش دهد و به سیستم های پرداخت شخص ثالث برای خریدهای درون برنامه ای در بسیاری از مناطق در سراسر جهان اجازه دهد. با این قوانین جدید، این شرکت راه های ممکن جدیدی را برای کسب درآمد با استفاده از اپ استور اضافه کرده است. این تغییرات همچنین نگرانی هایی را در مورد اپل بازگرداند اقدامات ضد رقابتی و کنترل شدید او درباره نحوه تجارت برنامه ها در اپ استور.