
چند روز قبل از انتخابات عمومی ایتالیا، سازمان دیده بان حریم خصوصی این کشور یک درخواست فوری برای اطلاعات در فیس بوک والدینش (متا) ارسال کرد و از غول رسانه های اجتماعی خواست تا اقداماتی را که در مورد انتخابات روز یکشنبه انجام می دهد، شفاف سازی کند.
خطر دخالت در انتخابات از طریق رسانههای اجتماعی پس از سالها افزایش آگاهی در مورد چگونگی بذر، انتشار و تقویت اطلاعات نادرست در پلتفرمهای الگوریتمی مانند فیسبوک و با ادامه فرآیندهای دموکراتیک به عنوان اهداف کلیدی برای عملیات نفوذ مخرب، نگرانی اصلی قانونگذاران باقی مانده است. .
تنظیمکنندههای حریم خصوصی در اتحادیه اروپا همچنین بر نحوه پردازش دادههای شخصی توسط پلتفرمها نظارت میکنند – با قوانین حفاظت از دادهها که پردازش دادههای حساس مانند نظرات سیاسی را تنظیم میکند.
در یک بیانیه مطبوعاتی در مورد درخواست دیروز خود، ضمانتنامه به جریمه 1.1 میلیون دلاری قبلی که به دلیل رسوایی کمبریج آنالیتیکا و پروژه کاندیداهایی که فیس بوک برای انتخابات عمومی ایتالیا در سال 2018 راه اندازی کرده بود بر فیس بوک تحمیل کرده بود، بازگشت. [in Italian; translated here using machine translation] «لازم است به پردازش دادههای مناسب برای افشای دیدگاههای سیاسی طرفهای ذینفع توجه ویژه شود و به بیان آزادانه افکار احترام بگذاریم».
فیس بوک باید اطلاعات به موقع در مورد ابتکار عمل ارائه دهد. در مورد ماهیت و روش های پردازش داده ها در مورد هرگونه توافق نامه با هدف ارسال یادآوری و انتشار “استیکر” اطلاعاتی (همچنین در اینستاگرام منتشر شده – بخشی از گروه متا)؛ در مورد اقدامات انجام شده برای اطمینان از اینکه، همانطور که اعلام شد، این ابتکار عمل فقط به بزرگسالان ارائه می شود.”
این اقدام به دنبال آن چیزی است که متا آن را یک “کمپین اطلاعاتی” با هدف کاربران ایتالیایی توصیف می کند، که ادعا می کند با هدف مقابله با تداخل و حذف محتوایی است که از رای دادن جلوگیری می کند – و شامل استفاده از یک مرکز عملیات شناسایی مجازی تهدیدات بالقوه در واقعی است. زمان، و همچنین همکاری با سازمان های مستقل حقیقت سنجی.
این ضمانتنامه وجود این کمپین توسط انتشارات متا علنی شد.حافظه” (یادداشت). با این حال، صفحه ای در وب سایت متا که نمای کلی اطلاعات مربوط به آمادگی متا برای انتخابات آتی را ارائه می دهد، در حال حاضر فقط اسناد قابل دانلودی را ارائه می دهد که رویکرد آن به انتخابات میان دوره ای ایالات متحده و انتخابات برزیل را شرح می دهد. در اینجا هیچ اطلاعاتی در مورد رویکرد متا به انتخابات عمومی ایتالیا وجود ندارد – یا اطلاعاتی در مورد کمپین اطلاعاتی که (ظاهراً) به صورت محلی اجرا می شود.
یک صفحه جداگانه در وب سایت متا – با عنوان “صداقت انتخابات” – شامل تعدادی مقاله اضافی در مورد آمادگی برای انتخابات در جاهای دیگر، از جمله انتخابات عمومی کنیا در سال 2022 است. انتخابات عمومی فیلیپین 2022؛ و در مورد انتخابات عمومی 2021 در اتیوپی پلاس مقالات قبلی در مورد انتخابات ایالتی در هند؛ و به روز رسانی در مورد دور دوم انتخابات در گرجستان از اواخر سال 2020، در میان دیگران.
اما باز هم به نظر می رسد متا در اینجا هیچ اطلاعاتی در مورد آمادگی خود برای انتخابات عمومی ایتالیا ارائه نکرده است.
دلیل این حذف – که احتمالاً فقط همین است – ممکن است به این واقعیت مرتبط باشد که انتخابات ایتالیا، انتخابات زودهنگام است که پس از یک بحران دولتی و استعفای نخست وزیر ماریو دراگی، یعنی. .
با این حال، شکست مرکز اطلاعات یکپارچگی انتخابات متا در مورد اقداماتی که برای محافظت از انتخابات عمومی ایتالیا در برابر اطلاعات نادرست انجام میدهد، نشان میدهد که در این زمینه کلیدی محدودیتهایی برای شفافیت وجود دارد – این نشان میدهد که نمیتواند شفافیت ثابتی را در پاسخ به آنچه اغلب ممکن است ارائه دهد. چارچوب های زمانی دموکراتیک در حال تغییر پویا.
پارلمان ایتالیا در 21 ژوئیه منحل شد – سپس رئیس جمهور خواستار برگزاری انتخابات جدید شد. این بدان معناست که متا، یک شرکت با سرمایه بازار صدها میلیارد دلار، دو ماه فرصت داشت تا جزئیات اقدامات مربوط به سلامت انتخاباتی را که در کشور انجام می دهد در مراکز مربوطه در وب سایت خود آپلود کند – اما به نظر می رسد که این کار را نکرده است. بنابراین.
ما دیروز با متا تماس گرفتیم و سؤالاتی در مورد آنچه که در ایتالیا برای محافظت از انتخابات در برابر تداخل انجام می دهد، تماس گرفتیم، اما در زمان نگارش این شرکت پاسخی نداده بود.
البته باید به درخواست مقامات ناظر ایتالیایی برای اطلاعات پاسخ دهد. با سوال به رگولاتور مراجعه کردیم.
این ضمانتنامه علیرغم اینکه ناظر اصلی چنین شرکتهایی تحت مکانیزم یک توقفگاه (OSS) مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا (OSS) (GDPR) نیست، همچنان یک ناظر فعال حفظ حریم خصوصی در نظارت بر غولهای فناوری فعال در قلمرو خود است، که در غیر این صورت به مشکلاتی در اطراف منجر شده است. اجرای GDPR اما این مقررات برای DPA های علاقه مند آزادی عمل فراهم می کند تا در مورد مسائل فوری در قلمرو خود بدون نیاز به اطاعت از OSS اقدام کنند.
درخواست فوری دیروز متا برای دریافت اطلاعات از سوی ناظر ایتالیایی، به دنبال تعدادی دیگر از مداخلات پیشگیرانه در سالهای اخیر است – از جمله هشداری به TikTok در تابستان امسال در مورد تغییر سیاست حفظ حریم خصوصی بحثبرانگیز (که TikTok بلافاصله پس از آن “مکث شد”). هشداری به WhatsApp در ژانویه 2021 در مورد بهروزرسانی بحثبرانگیز دیگر در سیاست حفظ حریم خصوصی و T&C آن (اگرچه به دلیل یک شکایت گستردهتر، واتساپ در همان سال به دلیل نقض شفافیت GDPR 267 میلیون دلار جریمه شد). و همچنین در ژانویه 2021 هشداری به TikTok در مورد کاربران زیر سن قانونی (TikTok بیش از نیم میلیون حساب کاربری را حذف کرد که نمیتوانست تایید کند متعلق به کودکان نیست و متعهد به اقدامات دیگر است).
بنابراین پاسخ جامع به این سوال که آیا GDPR برای تنظیم فناوری های بزرگ کار می کند، نیاز به دید گسترده تری نسبت به جمع آوری جریمه ها یا حتی اصلاح تصمیمات اجرایی نهایی GDPR دارد.