
چه اتفاقی می افتد آیا برای 15000 اسکوتر برقی رنگارنگ که در حال حاضر در خیابان های پاریس پراکنده اند اتفاق می افتد؟ شانس آنها ممکن است در 23 مارس به طرز چشمگیری تغییر کند، زیرا پایتخت فرانسه در حال بررسی تمدید یا عدم تمدید مجوزهای سه شرکت اسکوتر در حال حاضر در شهر است.
و این فقط بر Dott، Tier و Lime وابسته به Uber، سه شرکتی که از سال 2020 این مجوزها را دارند، تأثیر نخواهد گذاشت. این تصمیم برای بسیاری از شهرهای جهان که اسکوتر را نیز در خیابان های خود راه اندازی کرده اند، سابقه ای ایجاد خواهد کرد. اگر اوضاع بر وفق مراد خود پیش نرود، یک تصمیم منفی در پاریس میتواند تأثیری هولناک بر استارتآپهای میکروموبیلیتی در سراسر جهان داشته باشد.
پاریس در مسابقه اسکوترهای الکتریکی ضربان ساز بود. به عنوان یکی از اولین شهرهایی که استفاده از آنها را در محیط های باز شهری تایید کرد، ساکنان شهرها (و بازدیدکنندگان) آنها را به عنوان راهی مناسب برای حرکت در ترافیک متوقف شده پذیرفته اند، و اسکوترها در حمل و نقل عمومی شلوغ پاریس نقطه مقابلی برای این ادعا ارائه کرده اند. بیش از حد با حروف بزرگ توسط VCهای غیرقابل تخیل و یک فلاش در پانل.
“این برای همه مهم است. از منظر اندازه کسب و کار، پاریس بسیار مهم است – از منظر تجاری، این بزرگترین شهر جهان است. و حتی از منظر نمادین، پاریس مهم است.»
از سپتامبر 2022، زمانی که معاونان شهردار شهر، دیوید بلیارد و امانوئل گرگوار، خواستار ملاقات با سه اپراتور حمل و نقل شدند، اوضاع شروع به لرزان کرد. آنها گفتند که Dott، Lime و Tier در مورد ایمنی و شلوغی شهری به اندازه کافی کار نمی کنند. اما این اولین بار نیست که شهر پاریس می گوید از این خدمات راضی نیست.
از همان ابتدا مقررات مناسبی وجود نداشت و در ابتدا این امر منجر به راه اندازی دوجین استارت آپ مختلف اسکوتر در پاریس شد – Bird, Bolt, Bolt by Usain Bolt.پیچ های oui، deux)، دایره، نقطه، کندو، پرش، آهک، ردیف، Voi، بشقاب پرنده و باد.
این در نهایت منجر به فرآیند مناقصه و مجموعه قوانین جدیدی شد – حداکثر سرعت مجاز 20 کیلومتر در ساعت و برخی از فضاهای پارک ویژه.
سپس در سال 2021، تراژدی زمانی رخ داد که یک عابر پیاده در یک تصادف اسکوتر کشته شد. این باعث شده است که خدمات اسکوتر محدودیت های بیشتری ایجاد کند. شرکتهای اسکوتر موافقت کردهاند که صدها منطقه کند با محدودیت سرعت 10 کیلومتر در ساعت در مناطق خاص – خیابانهای عابر پیاده، میادین عمومی و مناطق بدون خودرو معرفی کنند. در یک مقطع، شهر پاریس حتی به این فکر کرد که کل شهر را به یک منطقه کند تبدیل کند، اما این طرح را رها کرد.
همچنین مسئله تغییر آب و هوا وجود دارد – و اینکه آیا این واقعاً یک نقطه فروش کافی است یا خیر. مروجین اسکوتر دوست دارند بگویند که آنها یک گزینه سبز برای رفت و آمد هستند. اما همانطور که Rebecca Bellon از TechCrunch اشاره کرد، اسکوترها لزوماً در مورد اهداف زیست محیطی در مناطق شهری خاص کمک نمی کنند. در پاریس چنین است.
شهری بسیار متراکم با شبکه مترو کارآمد و خدمات اشتراک دوچرخه یارانه ای با بیش از 400000 مشترک، زمانی که مردم ساکن پاریس نیاز دارند از A به B بروند، گزینه های زیادی پیش رو دارند. برخی از افرادی که اسکوترهای برقی سوار می شوند از موتور سیکلت خود استفاده می کنند یا درخواست اوبر می کنند، اما بسیاری از افراد از اسکوتر استفاده می کنند. بجای در مترو، که شاید در مقایسه با اسکوترهای برقی، یک روش حمل و نقل دوستدار محیط زیست باشد.
با این حال، گردشگران و پاریسی ها به طور یکسان از اسکوترهای برقی استقبال کرده اند.
در اکتبر 2022، Dott، Lime و Tier بیش از 2 میلیون سفر را ثبت کردند. از 400000 کاربر پراکنده در این سه سرویس در پاریس، 85 درصد آنها در شهر زندگی می کنند.
هر اپراتور دارای محدودیت 5000 اسکوتر است، یعنی تقریباً 15000 اسکوتر در خیابان های پاریس وجود دارد. طبق گزارش Fluctuo، نزدیک به 300000 اسکوتر مشترک در 33 شهر اروپایی وجود دارد.
اما هر روروک مخصوص بچه ها به طور گسترده ای در پاریس استفاده می شود – چندین بار در روز. در اینجا نموداری از تعداد کل سفرهای اسکوتر در ماه در پاریس آمده است:

اعتبار تصویر: نقطه، آهک، ردیف
وعده معیارهایی مانند این منجر به ارزشگذاریهای عظیم و دورهای تأمین مالی شده است. بر اساس گزارش Crunchbase، لایم، یکی از شرکتهایی که مفهوم اسکوتر شناور آزاد را رایج کرد، تا به امروز ۱.۵ میلیارد دلار جمعآوری کرده است. دات موفق شد 210 میلیون دلار به دست آورد، در حالی که Tier تقریباً 650 میلیون دلار به دست آورد.
البته تامین مالی این شرکت ها در بیشتر سال گذشته بی سر و صدا بوده است. تا حدی به این دلیل است که قابل مشاهدهترین شرکت از این شرکتها، Bird، که به وضوح در پاریس نیست اما در بورس نیویورک معامله میکند، کاملاً موجود نیست. (با ارزش بازار در حال حاضر کمتر از 86 میلیون دلار – از بیش از 2 میلیارد دلار که در مارس 2021 عمومی شد – Bird هفته گذشته از تزریق نقدینگی 32 میلیون دلاری از طریق اسکناسهای قابل تبدیل و سرمایهگذاری شخصی از بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره تراویس وندرزاندن و مدیرعامل خبر داد. شین تورچیانا. این پول در همان زمان به دست آمد که Bird شرکت قبلی برد کانادا را خریداری کرد و اقدامات دیگری را برای تقویت مالی خود انجام داد.)
پس از بازگشت به پاریس، پس از نشست سپتامبر 2022، سه شرکت فعال اسکوتر Lime، Dott و Tier این پیام مدنی را دریافت کردند: آنها نباید مجوزهای اسکوتر را در سال 2023 تمدید کنند. به نفع خود، اثبات اینکه آنها شرکت های محترم در شهر چادری خود هستند اولویت شماره یک شد.
در اکتبر 2022، این سه اپراتور فهرستی از 11 پیشنهاد را تهیه کردند که ایمنی و یکپارچگی فضای عمومی را بهبود می بخشد، از ممنوعیت کاربرانی که قوانین جاده را رعایت نمی کنند تا استفاده از سیستم های تشخیص روسازی مبتنی بر دوربین.
Dott، Lime و Tier حتی اجرای برخی از این عناصر را آغاز کرده اند. آنها یک سیستم تأیید سن اضافه کردند و از کاربران خواستند که از شناسه خود عکس بگیرند. به طور مشابه، اکنون روی هر اسکوتر یک شماره پلاک وجود دارد. به این ترتیب اگر دو نفر به طور همزمان سوار اسکوتر شوند، پلیس می تواند شماره پلاک و ساعت فعلی را ثبت کند. سپس شرکتهای اسکوتر میتوانند بفهمند چه کسی در آن زمان خاص از یک اسکوتر خاص استفاده میکرده است.
«ما در ماه دسامبر تصمیم گرفتیم که به طور فعال دو مورد از آنها را معرفی کنیم، مخصوصاً برای تأیید هویت و پلاک. پس از 30 روز، ما اکنون 100٪ اسکوترهای الکترونیکی مشترک در پاریس داریم که دارای پلاک هستند و بیش از 160000 شناسه بررسی و تأیید شده است.”
بعدش چی شد؟ هیچ اتفاقی نیافتاده.
تاکتیک مذاکره سکوت
شهر پاریس بر سر قوانین اسکوتر تقسیم شده است. دیوید بلیارد معاون شهردار یکی از سرسخت ترین مخالفان بود. او مرتباً استدلال می کند که اسکوترها باید ممنوع شوند و حرف هایش سنگین است: از جمله، او مسئول حمل و نقل است.
اما اینکه او از مصاحبه های رسانه ای استفاده کرد و گفت که اسکوتر باید ممنوع شود، ثابت می کند که همه اعضای شورای شهر با او موافق نیستند.
متیو فور از دات گفت: “این یک نظر شخصی است، او با اسکوترهای مشترک مخالف است.” «ما واقعاً نمیفهمیم چرا. او هیچ توضیح منطقی نمی دهد.
به طور خاص، آن هیدالگو، شهردار پاریس، در مورد اسکوترها چه فکر می کند؟ هیچ کس با اطمینان نمی داند.
شورای شهر هنوز هیچ تصمیمی را ابلاغ نکرده است. یکی از سخنگویان Lime به من گفت تا به امروز، شهر به هیچ یک از درخواستهای ملاقات و نامههای ارسال شده توسط Lime یا دو اپراتور دیگر پاسخ نداده است.
ما هنوز از پاریس خبری نداریم. قرارداد ما در 23 مارس به پایان می رسد.
ما از شهر پاریس نظر خواستهایم و اگر پاسخی شنیدیم، داستان را بهروزرسانی خواهیم کرد.

اعتبار تصویر: لایم
اگر بین خطوط را درست خواندم، آن هیدالگو در نهایت باید تصمیم بگیرد که آیا مجوزهای اسکوتر نیاز به تمدید دارد یا خیر. هر چیز دیگری که در این موضوع می شنوید فقط نویز است.
و هنوز دلیلی برای ارتباط با شرکت های اسکوتر وجود ندارد. شرکت های اسکوتر در حال حاضر ایمنی خدمات خود را بهبود می بخشند زیرا شهردار پاریس ساکت است.
به عبارت دیگر، گفتن چیزی بهترین استراتژی برای دریافت ارتقاء از اپراتورها در حال حاضر است.
کاهش وابستگی به اسکوتر در پاریس
برخلاف روزهای اولیه اسکوترهای مشترک، شرکتهای میکروموبیلیتی بیشتر به سمت کارمندان تمام وقت برای تعمیر، تعویض، جابجایی وسایل نقلیه و تعویض باتری رفتهاند.
در حال حاضر 800 نفر برای Dott، Lime و Tier در پاریس مشغول به کار هستند. 200 نفر دیگر به صورت غیر مستقیم با این سه اپراتور کار می کنند. به طور خاص، یک شرکت پیمانکاری فرعی در خیابان های پاریس گشت می زند و با این سه شرکت همکاری می کند.
و این مدل به خوبی کار می کند. دات میگوید در حال حاضر در پاریس سودآور است که تمام هزینههای ثابت و متغیر مرتبط با عملیات پاریس، از جمله استهلاک خودرو (درآمد قبل از مالیات و بهره) را در نظر بگیرید.
در حالی که Dott، Lime و Tier در حال حاضر در دهها شهر وجود دارد، پاریس همچنان بخش خوبی از درآمد این شرکتها را تشکیل میدهد. احتمالاً به همین دلیل است که تصمیم گرفتند خدمات اشتراک دوچرخه را با دوچرخه های الکتریکی شناور رایگان راه اندازی کنند.
ما در حال حاضر با 7000 کار می کنیم [bikes] در پاریس و ما قصد داریم این کار را ادامه دهیم. به همین ترتیب، Dott دارای ناوگانی متشکل از 3500 دوچرخه است، در حالی که Tier دارای 2500 دوچرخه الکتریکی است.
این بار هیچ فرآیند مناقصه ای برای دوچرخه های شناور آزاد وجود نداشت، اما اپراتورها همچنان باید با شهر پاریس توافق نامه امضا می کردند. آنها همچنین هزینه مجوز پرداخت می کنند.

اعتبار تصویر: نقطه
اضافه کردن دوچرخه های برقی یک حرکت هوشمندانه است زیرا بین اسکوترها و دوچرخه ها هم افزایی وجود دارد. به عنوان مثال، Lime از باتریهای مشابهی برای اسکوترها و دوچرخههای خود استفاده میکند، به این معنی که تیم عملیات میتواند باتریها را با همه وسایل نقلیه در خیابانهای پاریس تعویض کند.
اما واضح است که Dott، Lime و Tier همچنان می خواهند اسکوترهای پس از 23 مارس ارائه دهند. روز چهارشنبه، گروهی از کارمندان که برای Dott، Lime و Tier کار میکنند، در خارج از شهرداری اعتراض کردند. آنها خواستار جلسه ای با مسئولان شهری برای شفاف سازی شدند.
بار دیگر مطالبات آنها با سکوت مواجه شد. حتی اگر به نظر می رسد شهر پاریس به پوشش رسانه ای تمدید مجوز اهمیتی نمی دهد، مهلت قریب الوقوع به این معنی است که شهردار پاریس باید زودتر تصمیم بگیرد. و بسیاری از شرکت های حمل و نقل کوچک و دولت های محلی توجه خود را به این معطوف کرده اند که این پاسخ چه خواهد بود.

اعتبار تصویر: Tier Mobility