
تسلا اولین نمونه اولیه ربات انسان نما Optimus خود را روز جمعه رونمایی کرد – این بار یک ربات واقعی، به معنای دقیق، به جای یک انسان گوشت و خون که لباس عجیبی به تن دارد. به گفته ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، این ربات برخی از عملکردهای اساسی را انجام می دهد، از جمله کمی راه رفتن و سپس بالا بردن بازوهای خود – همه برای اولین بار بدون تکیه گاه یا جرثقیل.
این شرکت ممکن است اولین قدم های اولیه خود را در زمینه رباتیک انسان نما بردارد، اما شایستگی زیادی برای کسب و کار دارد. ماسک گفت که ربات Optimus در نهایت ارزش بیشتری نسبت به تجارت خودرو دارد و هزینه آن بیشتر از FSD است (افزونه «خودران کامل» تسلا، که خودران نیست.)
چیزی که در رویداد جمعه شب مشهود بود این است که تسلا تصمیمی از نظر اقتصادی درست اما از نظر استراتژیک مشکوک برای ادغام سرنوشت Optimus و جاهطلبی Autopilot آن (و به طور گسترده، FSD) اتخاذ میکند.
تسلا پیشنهاد کرد که دلیل سرعت حرکت خود در دنیای رباتیک این است که در حال حاضر بسیاری از زمینه های کار خود را برای توسعه رانندگی خودکار برای وسایل نقلیه فراهم کرده است.
یکی از مهندسان این شرکت توضیح داد: “درباره آن فکر کنید. ما فقط از چرخ ها به پاها می رویم. بنابراین برخی از قطعات کاملاً مشابه هستند. […] دقیقاً همان شبکه استخدامی است. اکنون، بعداً با تیم Autopilot کمی جزئیات بیشتر صحبت خواهیم کرد […] تنها چیزی که واقعا تغییر کرده است داده های آموزشی است.
این یک موضوع تکراری در طول ارائه بود، با ارائه دهندگان مختلف از تسلا (شرکت بسیار ظاهر شد، همانطور که ممکن است برای رویدادی که عمدتاً به عنوان یک تمرین استخدامی در نظر گرفته می شود انتظار می رود) به این نکته اشاره کردند که واقعاً چقدر این دو حوزه تحقیق و توسعه به هم مرتبط هستند. .
در حقیقت، آنچه تسلا با ربات خود روی صحنه در این رویداد نشان داد، نمایش بسیار مختصری بود که به سختی مطابقت داشت و مطمئناً از تعداد زیادی از نمایشهای روباتهای انساننما توسط سایر شرکتها در طول سالها، از جمله معروفترین شرکت Boston Dynamics فراتر نمیرفت. و ارتباط بین FSD و Optimus در بهترین حالت ضعیف است.
تخصص دامنه، اگرچه به یک ترجمه ساده از ارائه تسلا کاهش می یابد، در واقع بسیار پیچیده است. روباتهای دوپا که مسیرهای عابر پیاده را هدایت میکنند، جانوری بسیار متفاوت با مسیرهای خودروی خودران هستند، و سادهسازی بیش از حد این رابطه به مجموعه گسترده تحقیقات و توسعهای موجود در این زمینه آسیب میزند.
ارائه دهندگان تسلا به طور مداوم به طور نسبتاً یکپارچه بین Optimus و قابلیت های ناوبری خودران وسایل نقلیه جابه جا می شدند. یکی از ارائهکنندگان اصلی Optimus، میلان کواچ، مدیر مهندسی نرمافزار Autopilot شرکت بود که به Ashok Eluswamy، مدیر Autopilot همکارش سپرد تا بیشتر در مورد نگرانیهای Autopilot خودروی تسلا شیرجه بزند.
کاملاً واضح است که تسلا معتقد است این یک چالش مرتبط است که کارایی هایی را ایجاد می کند که بازار با پیگیری هر دو موضوع از آن استقبال می کند. واقعیت این است که کارهای قانع کننده زیادی باید انجام شود تا در واقع بیان کنیم که ارتباطات بیش از سطحی هستند.
ناگفته نماند که Autopilot (و به طور خاص FSD) از نظر شک و تردید عمومی و نظارتی و موشکافی با چالش های خاص خود مواجه است. روباتی که هر روز در نزدیکی آن زندگی می کنید، به چنین خطر احتمالی نیاز ندارد.
شاید تسلا مرد آپارتمانی خود را به یک ربات واقعی با محرکها و پردازندههای واقعی تبدیل کرده باشد، اما هنوز راههایی در پیش دارد تا به وعدههای خود مبنی بر اینکه محصولی زیر 20000 دلار است که ما میتوانیم آن را بخریم، عمل کند.