
شش ماه از میزبانی Uber میگذرد که Go, Get، یک بوفه جهانی از محصولات و ویژگیهایی را نشان میدهد که همه چیز را از رزرو اتوبوس مهمانی و سفارش صوتی برای Uber Eats گرفته تا پیوند دادن برنامههای سفر با Gmail و پرش از صفهای غذا در استادیومهای ورزشی را پوشش میدهد.
راهاندازی محصول فقط ایجاد جریانهای درآمدی جدید یا جذب کاربران نیست – اگرچه اینها قطعاً اهداف هستند. اوبر یک پایان بازی بزرگتر دارد: یک حلقه تجاری بسته ایجاد کنید، با هر محصولی که مشتریان را به کانال های دیگر اوبر بازگرداند. و این زنجیره در حال رشد است.
روز دوشنبه، اوبر که با شتاب قوی در تعامل کاربر و آماده شدن برای فصل تعطیلات آتی آماده شده بود، مجموعه دیگری از بهروزرسانیهای محصول و ویژگیهای جدید را عرضه کرد. این بار محصولات تحت بنر بازاریابی Go, get, give عرضه شدند. مشتریان Uber اکنون میتوانند کارهایی مانند رزرو کردن با OpenTable و Viator از طریق برنامه Uber، جستجوی بازرگانان برای بطری الکل مناسب برای تحویل، و حتی برنامهریزی برای ارسال کارتهای هدیه اوبر در روز کریسمس انجام دهند.
آمازون سازی
Uber بر اساس یک استراتژی مقیاس به هر قیمتی ساخته شده است. از آنجایی که اوبر در تلاش برای شکستن مهره سودآور از طریق تگرگ سواری بود، ستون تحویل غذا Uber Eats را اضافه کرد. اکنون به نظر می رسد که اوبر صفحه ای از کتاب آمازون در مورد وفاداری مشتری برداشته است تا کاربران جدید را جذب کند و مشتریان فعلی را وادار کند که پول بیشتری را در این پلتفرم خرج کنند.
همانطور که الکسا، دستیار صوتی آمازون، هر بار که مشتری میگوید «الکسا، شامپو و نرمکننده بیشتری بخر»، درآمد ثانویهای را به سمت آمازون میآورد. اوبر را رزرو کرد تا آنها را به آنجا ببرد.
دارا خسروشاهی، مدیر عامل اوبر، در جریان فراخوان سود سه ماهه سوم این شرکت در 1 نوامبر به این موضوع اشاره کرد.
خسروشاهی گفت: «ما به طور فعال به مشتریان تحویل غذا در خواربارفروشی، مصرف کنندگان مواد غذایی در الکل می فروشیم و در واقع اکنون به تحرک بازگشته ایم. تمام فروش متقابل ما در این پلتفرم همچنان به رشد خود ادامه میدهد و مشتریان جدید را به همراه میآورد و همچنین حفظ میکند.»
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، حداقل در کوتاه مدت، ثمرات این تلاش ها وجود دارد. در سه ماهه سوم، رزرو ناخالص اوبر به 29 میلیارد دلار رسید که 26 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. کاربران پلتفرم فعال ماهانه این شرکت (MAPC) نسبت به سال گذشته 14 درصد رشد داشته و از 109 میلیون کاربر در سه ماهه به 124 میلیون نفر رسیده است. اگر نرخ ناخالص رزرو با سرعتی سریعتر از MAPC رشد کند، میتوان نتیجه گرفت که هر مشتری بیش از آنچه که میکرد در پلتفرم هزینه میکند.
خسروشاهی در ادامه این گزارش گفت: تا جایی که مصرف کنندگان – مصرف کنندگان با فرکانس بالا و کم فرکانس – کاملاً درست است که اگر بتوانیم مصرف مصرف کننده خود را از فرکانس پایین به بالاتر ببریم، شاهد رشد بسیار چشمگیری خواهیم بود. برای سه ماهه سوم با اوبر تماس بگیرید.
گسترش فراتر از فضای تحرک و سایر کانالهای درآمدی برای اوبر خارج از قلمرو امکان نیست. این شرکت اخیراً یک بخش تبلیغاتی جدید راه اندازی کرده است که بر تبلیغات درون برنامه ای در هنگام سواری نظارت می کند. برای رشد این تجارت، ممکن است روزی شاهد باشیم که اوبر کارکنان تبلیغاتی را استخدام کرده و از حجم عظیمی از داده های مسافران خود برای ارائه خدمات بازاریابی خارجی برای برندها استفاده می کند. چه کسی می داند؟
در حالی که گزارشهای کوتاهمدت نشان میدهد که عمق محصول اوبر ممکن است مشتریان را جذب کند، این شرکت باید مراقب گاز گرفتن بیشتر از چیزی باشد که بتواند بجود. اوبر در سه ماهه سوم درآمد خود را افزایش داد، اما همچنان 1.2 میلیارد دلار از دست داد که تقریباً نیمی از آن را می توان به زیان عملیاتی نسبت داد. هم غولهای فناوری و هم تازهکارها هزینهها را کاهش میدهند – اقداماتی که شامل کاهش مشاغل است – زیرا رشد در اقتصاد فعلی دشوارتر میشود. حتی آمازون هم مصون نیست.
شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه آمازون قصد دارد 10000 نفر را در این هفته اخراج کند و گمانه زنی هایی وجود دارد که گروه دستگاه های این شرکت که شامل تبلت های Echo، Fire و Kindles می شود، در لیست بریده شده قرار دارند. با زیان عملیاتی 5 میلیارد دلاری در سال، درک دلیل آن سخت نیست.